گناه خودارضایی بیشتر است یا زنا؟

یک نت ـ گناه زنا بیشتره یا استمنا؟ می دونم هر جفتشون گناه کبیره هست ولی گناه کدومش بیشتره؟ بالاخره یکی گناهش بیشتره
خودارضایی

یک نت ـ  در دو بخش به سوال شما پاسخ می دهیم:

بخش اول:
اگرچه استمنا از گناهان بزرگ است، ولی از روایات استفاده می شود که گناه رابطه جنسی با نامحرم، یعنی گناه زنا، بیش تر از استمنا است. در روایتی از امام صادق علیه السلام ، راوی سؤال می کند که آیا گناه استمنا بزرگ تر است یا گناه زنا؟ حضرت می فرماید: «هو ذنب عظیم؛ (۱) زنا، گناه بزرگی است».
از این روایت و مضمون روایات دیگری که از معصومین - علیهم السلام - صادر شده است، استفاده می شود که گناه زنا بیش تر می باشد.
در عین حال، از بعضی روایات استفاده می شود که گناه استمنا، مثل گناه زنا است.


در روايتي از امام صادق - عليه السلام - نقل شده : استمنا، مثل زنا است؛ يعني گناه زنا را دارد. (۲)
در روايت ديگر، ابي بصير از امام صادق - عليه السلام - نقل مي کند: خداوند روز قيامت با سه کس سخن نمي گوید و نظر رحمت به آن ها نمي کند و گناه آن ها را نمي بخشد و عذاب دردناک براي آنان است. از جمله اين سه طائفه، کسي است که در دنيا استمنا کرده باشد. (۳)
هر گناه از آن جهت که معصیت خداوند است، گناه بزرگ حساب می شود . اگر کسی گناهی را کوچک بشمارد، همان گناه از بزرگ ترین گناهان به شمار می رود.در نظر فقیهان هر گناه(کم یا زیاد ، کوچک یا بزرگ) از آن جا که مخالفت با فرمان خداوند است، به خودی خود گناهی بزرگ است .در هر صورت با امر خداوند مخالفت نموده است .
پیامبر فرمود: لا تنظروا الی صِغِرَ الذنب و لکن انظروا اِلی مَنِ اجتَر أتم؛(۴)
به کوچکی گناه منگرید، بلکه به عظمت و بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی و نافرمانی کرده اید.
در بعضی از روایات است که اگر حتی از بین دو عمل ،یکی دارای گناه کم تری باشد ، همین که قصد دارد آن را انجام دهد ، در صورت تکرار حکم گناه بزرگ و زیاد را می یابد ، هر چند گناه کم تری دارد . زیرا اصرار بر صغیره در حکم گناه کبیره است. بنابراین مخالفت با خداوند ،چه کم و چه زیاد در هر صورت گناه است . سبب دوری از رحمت خداست . مومن همواره از آنچه سبب دوری او از خدایش شود ،پرهیز و دوری می نماید.
بخش دوم:
در اسلام هیچ راهی برای دفع شهوت به جز ازدواج شرعی نیست. البته خداوند ازدواج را بسیار ساده و راحت قرار داده و این ما هستیم که این امر را برای خود مشکل کرده و می کنیم.
در هر حال شما که جوان هستيد، باید برای خود چاره ای بیندیشند که آیا خویش را تسلیم گناه با همه عواقب و دور شدن از رحمت الهی کنید، یا این که زمینه و شرایط ازدواج را فراهم آورید و یا اگر در مدتی که این زمینه فراهم نیست، عفت و پاکدامنی را پیشه سازید، در عین حال که به فکر ایجاد زمینه و آمادگی هستید.
در عین حال قرآن مجید راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینة ازدواج، عفت پیشگی و یا خویشتن داری در امور جنسی می داند و می فرماید: «آن ها که وسیلة ازدواج ندارند، باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز کند».(۵) البته این امر، نیاز به مقاومت دارد که در روایات به عنوان جهاد اکبر مطرح شده است. اگر قدرت بر ازدواج ندارید، باید راه هایی را برای کنترل و کم شدت شهوت طی کنید . بدانید تسهیل کنترل غریزة جنسی در گرو اموری است:
۱- طرد افکار شیطانی
مشکل ترین مرحلة رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوانی است.
۲ـ پر کردن اوقات فراغت با مطالعه، تفریح، مسافرت و غیره.
۳ـ کنترل چشم:
نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزة جنسی باید از دیدن آن چه که میل جنسی را تحریک می کند، خودداری کرد.
خدا می فرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم‏ ؛اى رسول ما! مردان مؤمن را بگو تا چشم ها را(از نگاه ناروا) بپوشند.(۶)
۴ـ عدم آمیختگی زن و مرد:
همنشینی زن و مرد و همسخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر زمینة لغزش را فراهم می کند.
۵ـ کم خوری:
یکی دیگر از راه های کنترل غریزة جنسی، دوری از پرخوری است.
۶ـ یکی از راه های آرام کردن طوفان غریزة جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می دهد و از مسایل دیگر کم می کند.
۷ـ آخرت گرایی:
توجه به پاداش اخروی در باره کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند و توجه به عذاب های اخروی ، یکی از باز دارنده ها از گناه است.
۸ـ یاد مرگ:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ فَيَقُولُ أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَات ؛
رسول خدا(ص) اصحاب خود را در بارة مرگ بسیار سفارش می کرد و می فرمود: «زیاد مرگ را یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ شکنندة لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است».(۷)
علاوه بر آنچه گفته شد ،باید این امور را رعایت کند:
۱ـ خود را از محیط ها و موقعیت های تحریک آمیز دور نگه دارد . از خلوت گزینی اجتناب ورزد؛
۲ـ از پوشیدن لباس های تنگ و چسبنده خودداری ورزیده و از تماس و لمس نمودن اعضای بدن خود یا دیگران شدیداً دوری گزیند؛
۳ـ از نگاه به نامحرم و چشم چرانی خودداری ورزد؛
۴ـ تخیلات و تفکرات خود را کنترل کند . بداند هر آن چه به ذهن و اندیشه اش می گذرد، خداوند به آن آگاه است . در این زمینه مسئولیت دارد . باید تنها به عقل و قوانین شرعی بیندیشد تا رستگار شود؛ زیرا تخیلات و تصوّر دربارة مسایل جنسی و شهوت آلود منجر به تحریک های مداوم گردیده و نیروی حیات را از بین برده و انسان را از مسائل حقیقی و واقعی زندگی باز می دارد؛
۵ـ با توجه به این که دوران جوانی، دوران پر شور و حساس عمر به حساب می آید، شایسته است که جوان با برنامه ریزی دقیق برای اوقات شبانه روزی به یاری کار و تلاش مداوم در زمینه های تحصیلی و علمی و مطالعاتی و کارهای ذوقی و تفریحی حداقل زمان لازم را به خوابیدن اختصاص دهد . زمانی به بستر رود که خواب بر او چیره شده و زود به خواب رود؛
۶ـ با اشتغال به مطالعه کتب سودمند و مراجعه به کتابخانه ها در اوقات فراغت، زمینه موفقیت تحصیلی آینده خود را فراهم سازد؛
۷ـ در تیم ها و گروه های ورزشی شرکت فعال داشته باشد . نیز در فعالیت های تربیتی، فرهنگی و مذهبی شرکت کند؛ زیرا این اشتغالات در افزایش ایمان و توفیق در ترک معاصی به وی کمک می کند.
فعالیت های سالم و جهت دار سودمند، مقدار فراوانی از انرژی های جوان را به خود اختصاص می دهد . از تحریک های جنسی و شهوت انگیز جلوگیری می نماید، چرا که مبتلایان به این عادت زشت، بیش تر میل به گوشه گیری دارند. شرکت در فعالیت های تربیتی و اجتماعی و گروه های قرآن در مساجد و کتابخانه ها و تماس با افراد مؤمن و پاک در تقویت روحیه و ایمان این گونه جوانان بسیار مؤثر است؛
۸ـ رفت و آمد با دوستان خوب و مؤمن، نماز اول وقت، نماز با جماعت، پرهیز از دوستان و رفقای بی بند وبار و منحرف؛
۹ـ قبل از خوابیدن وضو بگیرد و آیة الکرسی را بخواند؛
۱۰ـ اگر می تواند هفته ای یک یا دو روز را روزه بگیرد؛
۱۱ـ در برنامه غذایی خود دقت کند . از مداومت در مصرف بعضی از خوردنی های محرک و مقوّی و شهوت برانگیز خودداری کند؛
۱۲ـ تمایل ها و افکار خود را از توجه به خویشتن به سوی ازدواج و زندگی آینده معطوف سازد . بداند که دیر یا زود ازدواج می کند و باید آمادگی کامل داشته باشد؛
۱۳ـ همواره با ذکر و یاد خدا اُنس و الفت داشته باشد.
توجه: به کار گیری همه این امور با استقامت در رعایت این امور و توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام نتیجه بخش است . موفق باشید.
پی نوشت ها:
۱. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ۲۹ جلد، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، ۱۴۰۹ هجرى قمرى، ج ۲۸ ،ص ۳۶۴.
۲.همان.
۳.همان، ج ۲۰ ،ص ۳۵۳.
۴. همان، ج ۱۵ ،ص ۳۱۳.
۵. نور (۲۴) آیة ۳۳.
۶.همان،آیه ۳۰.
۷. وسائل الشيعة، ج ۲ ،ص ۴۳۷.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده