بیمارستان هسته ای که حاشیه ساز شد

یک نت ـ مقامات شهرداري عنوان كردند كه ٨٠ درصد فضاي بوستان مربوط به فضاي سبز و ٢٠ درصد ساختمان مركز تجارت جهاني است كه مقام معظم رهبري اشاره كردند ٢٠درصد فضاي بوستان ولايت براي ساختمان تجارت جهاني زياد است لذا طرح جامع قبلي براي اين بوستان متوقف و طرح جديدي بايد به شورا ارايه مي‌شد
بیمارستان هسته ای که حاشیه ساز شد

یک نت ـ ساخت بيمارستان هسته‌اي حاشيه‌ساز شد

دوشنبه صبح، لحظه‌اي كه شهردار تهران در كنار رييس كميسيون شهرسازي و معماري شورا در حال مبادله متن تفاهمنامه ساخت بيمارستان هسته‌اي در بوستان ولايت با وزير‌بهداشت و رييس سازمان انرژي هسته‌اي بود، هرگز فكر نمي‌كرد كه در كمتر از ٢٤ ساعت، در صحن شوراي شهر با واكنش‌هاي تند برخي از اعضاي اين شورا مواجه شود؛ واكنشي چنان تند كه درنهايت به درگيري لفظي بين رياست دو كميسيون شهرسازي و كميسيون سلامت و محيط زيست منجر شد.

  ديروز رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران، در نطق پيش از دستور خود درحالي كه شهردار تهران و رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر را مخاطب قرار داده بود در اعتراض به ساخت بيمارستان هسته‌اي در بوستان ولايت، گفت: زماني كه بوستان ولايت توسط مقام معظم رهبري افتتاح شد، مقامات شهرداري عنوان كردند كه ٨٠ درصد فضاي بوستان مربوط به فضاي سبز و ٢٠ درصد ساختمان مركز تجارت جهاني است كه مقام معظم رهبري اشاره كردند ٢٠درصد فضاي بوستان ولايت براي ساختمان تجارت جهاني زياد است لذا طرح جامع قبلي براي اين بوستان متوقف و طرح جديدي بايد به شورا ارايه مي‌شد؛ با اين شرايط حالا موضوع ساخت بيمارستان هسته‌اي در بوستان ولايت مطرح شده است؛ بنده معتقدم اين اقدام تصرف در مال غير محسوب مي‌شود.»

رييس كميسيون سلامت شوراي شهر گفت: «بعد از رهنمودهاي رهبري در خصوص ضرورت تخصيص حداكثري فضاي بوستان ولايت براي تامين فضاي سبز، طرح جامع گذشته متوقف و قرار شد طرح جامع جديدي تهيه و براي تصويب به شورا ارسال شود تا بعد از تصويب شورا در كميسيون ماده ۵ و سپس در شوراي‌عالي شهرسازي تصويب شود كه اين مراحل طي نشده است. لذا شهردار حق ندارند قبل از اينكه مصوبه‌اي داشته باشد، هيچ سازه‌اي از جمله بيمارستان هسته‌اي را در اين زمين‌ها بسازد. به همين دليل خواستار تذكر به شهردار توسط رييس شورا هستم.»

اما اين اظهارات حافظي مخالفيني هم داشت كه ساكت ننشستند و به اعتراض به اظهارات رييس كميسيون سلامت شوراي شهر پرداختند. اسماعيل‌دوستي به عنوان يكي از اين معترضين خطاب به حافظي با ذكر اينكه البته بهتر بود شهردار تهران قبل از امضاي اين تفاهمنامه به صحن شورا مي‌آمد و اعضاي شورا را توجيه مي‌كرد، گفت: «با ساخت بيمارستان هسته‌‌اي ريسك بزرگي توسط وزارت بهداشت، سازمان انرژي هسته‌اي و شهرداري تهران اتفاق افتاده است. چرا اين همه به شهرداري ايراد مي‌گيريم، ما داريم براي تهران يك بيمارستان ١٠٠٠ تختخوابي مي‌سازيم كه هر تخت آن ٢٠ ميليون تومان هزينه دارد. ضمن اينكه با اين جمله كه شهرداري تصرف در مال غير داشته موافق نيستم.»

 

اما دوستي تنها معترض سخنان حافظي نبود، احمد دنيامالي، عضو اصولگراي شورا و نزديك به شهردار نيز در ادامه در موافقت با دوستي و در دفاع از اين پروژه گفت: اين بيمارستان قرار بود در منطقه ٢ احداث شود، ولي به تدبير شهردار و درراستاي توجه به مناطق جنوب شهر، قرار شد تا اين مجموعه در بوستان ولايت ساخته شود. اين اظهارات مخالفين باز هم حافظي را به دفاع از ادعاهاي خود واداشت، وي سپس در پاسخ به اسماعيل دوستي به ذكر آماري از برآورد هزينه ساخت چنين بيمارستاني پرداخت. به گفته او براي هر تخت بيمارستاني ويژه(با فضا‌سازي‌ها و...) به‌طور ميانگين ٥٥٠ ميليون تومان، براي هر تخت عادي ٤٠٠ ميليون تومان و براي هر تخت ICU حدود ٨٠٠ ميليون تومان هزينه مي‌شود.

 

بنابراين با همين محاسبات به ادعاي حافظي ساخت اين بيمارستان ١٠٠٠ تختخوابي حدود ٦٠ميليارد تومان هزينه را به همراه خواهد داشت. بوستان ولايت هم‌اكنون ٣٠٠ هكتار وسعت دارد كه به گفته حافظي قرار است حدود ١٥ درصد آن به بيمارستان هسته‌اي اختصاص پيدا كند و اين يعني ٤٥ هكتار از فضاي بوستان بايد به بيمارستان اختصاص يابد. بعد از نطق حافظي، محمد سالاري رييس كميسيون معماري و شهرسازي، مهدي چمران رييس شورا كه احساس مي‌كرد سخنان حافظي به نوعي دخالت دروظايف او به عنوان نماينده شورا در اين تفاهمنامه بوده است را خطاب قرار داده و با لحني فريادگونه گفت: بنده نيز مي‌خواهم در خصوص بيمارستان هسته‌اي توضيحاتي ارايه دهم كه افكار عمومي نيز از آن مطلع شوند. با اين وجود چمران اجازه صحبت به سالاري نداد. اين اقدام چمران باعث شد تا سالاري بيش از پيش عصباني شود و با صدايي بلندتر از قبل خطاب به چمران بگويد: «شما هر جلسه را به يك شكلي اداره مي‌كنيد، اين‌طور نمي‌شود كه بايد نسبت به شفاف شدن افكار عمومي در خصوص بيمارستان هسته‌اي توضيحات تخصصي داد.»

چمران اما با اين واكنش سالاري باز هم حاضر به مدارا با وي نشد و در پاسخ به رييس كميسيون معماري و شهرسازي عنوان كرد: « بهتر است كه داد نزنيد و جلسه را بهم نريزيد. » پاسخي كه سالاري در واكنش به آن گفت: « بنده داد نمي‌‌زنم و شما بايد جلسه را درست اداره كنيد. » رييس شورا ولي گويا قصد نداشت تا جلوي سالاري كوتاه بيايد، چرا كه در واكنش به سخنان سالاري خطاب به حاضران در جلسه گفت: « من احساس مي‌كنم دوستان مي‌خواهند جلسه را شلوغ كنند و بهم بريزند. » اين پاسخ چمران باعث شد تا محمد سالاري از جاي خود بلند شود و قصد ترك جلسه را داشته باشد. اما محمد حقاني رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران مانع از آن شد. در اين بين اسماعيل دوستي عضو كميسيون حمل و نقل شورا نيز بار ديگر به دفاع از سالاري و طرح ساخت بيمارستان هسته‌اي پرداخت.

بالاخره بحث بيمارستان هسته‌اي با نطق پيش از دستور معصومه آباد و صلواتي كه فرستاده شد به اتمام رسيد و جلسه شورا به وضعيت عادي خود برگشت.

هرندي دومين حاشيه جلسه
منطقه هرندي تهران(دروازه غار) و گزارش معاون فرهنگي اجتماعي شهردار تهران دومين بحث حاشيه‌ساز ديروز شورا شد. حجت‌الاسلام ميثم امرودي، در دويستمين جلسه شورا در روند ارايه گزارش طرح ارتقاي زندگي در مركز تاريخي تهران، به ويژه محله هرندي در بعد فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي، با اشاره به اينكه مهاجرت ساكنان قديمي از منطقه ۱۲ امروز به معضلي در اين منطقه بدل شده كه با بالا بودن نرخ جمعيت بيسواد نسبت به ساير مناطق و بالا بودن نرخ بيكاري همراه شده است، گفت: وضعيت بغرنج آسيب‌ها سبب شده شاخص فقر خانواده‌ها در اين منطقه ٨/٣٤ درصد باشد در حالي كه اين شاخص‌ها در ساير مناطق ۲۲ درصد است.

به گفته وي در اجراي اين طرح به ۷۳۰۰ خانه مراجعه شده است. بعد از گزارش معاون اجتماعي شهردار تهران، نوبت مخالفين و منتقدين اين طرح بود تا دلايل خود را بيان كنند. نكته جالب در اين انتقادها آن بود كه معترضين از بين اعضايي بودند كه تاديروز از مدافعين اين طرح و در جبهه شهرداري تهران بودند. رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران بعد از قرائت گزارش معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري در صحن علني شورا گفت: شهرداري تهران برنامه جامعي براي ساماندهي محله هرندي ندارد. عليرضا دبير كه پيش از اين از حاميان اين طرح بود، گفت: « با اهدافي كه در اين گزارش ارايه شد، كاري در محله هرندي انجام نمي‌شود. »

وي با تاكيد براينكه اين كار تك بعدي نيست و امكان ندارد تا زماني كه سازمان‌هاي بهزيستي؛ رفاه؛ ناجا و حتي ثبت احوال در اين كار مشاركت نكنند تحولي در هرندي اتفاق بيفتد، با ذكر اينكه مي‌دانم شما هنوز برنامه جامعي نداريد، افزود: البته در دو هفته گذشته براي ارايه اين گزارش روي اين برنامه خيلي كار كرده‌ايد اما در اين گزارش تنها اهداف بيان شد و هيچ برنامه جامعي بيان نشد.

 

وي همچنين با اشاره به اعتبار ۲۰۰ ميليارد توماني اين پروژه در تبصره‌هاي بودجه از هيات رييسه شورا خواست در صحن علني هفته آينده فرصتي براي ارايه گزارش در خصوص عملكرد شهرداري تهران در تبصره‌هاي بودجه اختصاص دهند. مجتبي شاكري دومين عضو منتقد گزارش شهرداري بود كه خطاب به معاونين شهردار حاضر در جلسه گفت: از گزارش آقاي امرودي در خصوص پروژه شهيد هرندي تشكر مي‌كنم ولي در حال حاضر شهرداري چه كاره است كه در هر كاري دخالت مي‌كند؟ درحال حاضر مصوبات نيمه كاره رها مي‌شود و آن وقت به دنبال كارهاي بزرگ جديد هستيم.

 اخباراجتماعی  - اعتماد 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده