آخرین اخبار و تلفات زلزله 7.5ریشتری در افغانستان

یک نت ـ زمین لرزه شدید با قدرت 7.5 ریشتر که حدود ساعت 14 روز دوشنبه /چهارم آبان/چند کشور آسیایی شامل افغانستان، پاکستان، هندوستان و تاجیکستان را لرزاند و در کشورهای چین ، ازبکستان و قرقیزستان نیز احساس شد تاکنون صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.
آخرین اخبار و تلفات زلزله 7.5ریشتری در افغانستان

یک نت ـ

به نقل ازدفاتر خبرگزاری جمهوری اسلامی دراین کشورها و همچنین خبرگزاری های خارجی، بر اثر این زمین لرزه که مرکز آن درشمال شرق افغانستان بوده است تاکنون صدها نفر کشته و زخمی شده اند و امار تلفات همچنان رو به افزایش است.

تاکنون آمار رسمی از سوی مقامات درباره تلفات و خسارات احتمالی اعلام نشده اما، از استان های مختلف افغانستان خبر می رسد که دهها خانه در این استان ها تخریب و تلفاتی هم به مردم وارد آمده است.

گزارش های اولیه از تلفات زمین لرزه در پاکستان، حاکی از جان باختن دست کم 90 نفر تا این لحظه و مجروح شدن صدها نفر دیگر است.

در افغانستان نیز این آمار 17 کشته و دهها مجروح اعلام شده است که 11 نفر آنان شاگردان یک مدرسه دخترانه در شهر تخار بودند که موقع خروج از مدرسه زیر دست و پا مانده و کشته شدند.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان در نشستی با کمیته اضطراری دولت این کشور گفت که تعداد مجروحان بسیار زیاد بوده و خواهان بیسج مردمی برای کمک به آسیب دیدگان شد.
براثر شدت زمین لرزه، شبکه های تلفن همراه در مناطق وسیعی از پاکستان و هندوستان مختل شده است.

این زمین لرزه در تاجیکستان نیز باعث وحشت ساکنان شده است و مردم از خانه ها به بیرون فرار کردند.

تاجیک ها عنوان می کنند که چنین زلزله ای را به یاد ندارند.

این زمین لرزه درعمق 196 کیلومتری امواج درونی زمین اتفاق افتاد و کانون آن 82 کیلومتری جنوب شرق 'فیض آباد' در منطقه بیابانی رشته کوههای 'هندوکش' افغانستان بود.

موسسه زلزله نگاری آمریکا دربررسی های اولیه شدت بزرگی این زمین لرزه را 7/7 ریشتر اعلام کرد وسپس این رقم را اصلاح کرد و آن را 6/7 و پس از آن 5/7 اعلام کرد .
خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام می شود.

 

اخبار حوادث - ایرنا

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده