آیا بانوان حرم در روز عاشورا با سر برهنه از خيمه ها بيرون آمدند؟

یک نت ـ اينکه گفته مي شود پس از شهادت امام حسين عليه السلام، بانوان حرم با سر برهنه از خيمه ها بيرون آمدند؛ منظور از برهنگي سر چيست؟
آیا بانوان حرم در روز عاشورا با سر برهنه از خيمه ها بيرون آمدند؟

یک نت ـ اين موضوع مي‌تواند ناظر به دو زمان متفاوت باشد :

1ـ  به هنگام شهادت :
الف: منابع اصلي و کهن تاريخي اشاره‌اي صريح به اين نکته ندارند که زنان به هنگام شهادت امام حسين (عليه السلام ) و در مقابل ديدگان لشکريان عمر سعد سر برهنه بيرون دويده باشند. بلکه برخي منابع تنها اشاره به گريه و شيون زنان حرم دارد.
ب: برخي منابع هم که اشاره به گريه و شيون زنان و مو پريشان نمودن برخي زنان اهل حرم (و نه حضرت زينب (سلام الله عليها) ) دارد کاملا به اين نکته تصريح می‌کنند که آنان اين عمل را پشت خيام (و نه روبروي لشکر عمر سعد) انجام داده اند چرا که اسب حضرت (عليه السلام) پس از آغشته کردن يال خود به خون امام حسين (عليه السلام) خود را به پشت خيمه‌ها رساند و زنان خيام اطراف او را گرفته و با ديدنش پي به شهادت امام (عليه السلام) بردند. بعلاوه اين منبع اشاره به مو کندن برخي زنان دارد و نه موپريشان کردن آنان .
2ـ  پس از شهادت وبه هنگام غارت خيمه ها توسط لشکريان عمر سعد:
شيخ مفيد(ره) به نقل از يکي از شاهدان و حاضران در واقعه کربلا در اين مورد مي‌نويسد: در غارت خيمه ها مي ديدم زنان و دختران حسين در ندادن روپوش هاي خود سخت پافشاري مي کردند و نمي گذاردند لشکر به سادگي چادر و مقنعه هاي ايشان را از سرشان بربايند لکن ناتواني و داغداري و اسيري بالاخره آنان را مغلوب دست ستم مي کرد و چادر و مقنعه‌هاي آنان به غارت مي‌رفت.
نتيجه سخن آن که : اينکه زنان با اختيار خود سرشان برهنه کرده باشند قابل قبول و يا اثبات نيست. آنچه ثابت است انجام اين عمل توسط لشکريان عمر سعد است.
-----------------
منابع:
 ـ  ابن شهراشوب، مناقب آل ابي‌طالب، ج3، ص266، (نجف اشرف، مطبعة الحيدريه، 1376ش) در شعر ناشيء به اين مطلب اشاره شده است.
 ـ  شيخ مفيد، الارشاد، ص468، (ترجمه ساعدي خراساني، تهران، کتابفروشي اسلاميه، 1376ش).

منبع : انجمن گفتگوی دینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده