چرا تاريخ تاسوعا و عاشورا هر سال تغيير می‌کند؟

یک نت ـ چرا تاريخ تاسوعا و عاشورا هر سال تغيير مي کند(گاهي در بهار،گاهي در تابستان و ...) و همه ساله در يک تاريخ مشخص عزاداري نمي کنند؟
چرا تاريخ تاسوعا و عاشورا هر سال تغيير مي کند؟

یک نت ـ اين سوال و بعبارتي اشکال فقط در مورد شهادت امام حسين (عليه السلام) نمي باشد،بلکه در مورد ماه مبارک رمضان و مراسم حج هم مطرح است.پاسخ اين سوال به تفاوت ماههاي قمري با ماههاي شمسي و جابجايي ماه هاي قمري در طول سال بر مي گردد.

اعمال عبادي ما مانند روزه،حج و ... بر اساس تقويم قمري مي باشد نه تقويم شمسي يا ميلادي.قبل از بيان مطالبي درباره اين تفاوت ها،لازم است بدانيم كه از آنجايي که تقويم شمسي با تقويم قمري تفاوت دارند،ماه هاي قمري در طول سال تغيير کرده لذا بعنوان مثال عاشورا زماني در فصل بهار مي افتد يک وقت در فصل پاييز و ...،اما دليل اين تفاوت اين است که:از گردش زمين به دور خورشيد، سال و چهار فصل پديد مي آيد. از اين رو، آن را سال شمسي يا خورشيدي مي نامند. امّا سال قمري از گذر گردش ماه به دور زمين پديد مي آيد و از شبي که ماه در آسمان به صورت هلال ديده ميشود تا وقتي که ناپيدا و براي بار ديگر نمايان ميگردد، يک ماه محسوب ميشود. در طول سال، يعني 12 ماه برخي ماهها 29 روز و ديگر ماهها 30 روز است. ولي در سال شمسي 6 ماه از فروردين تا شهريور 31 روز و 5 ماه از مهر تا بهمن 30 روز و اسفند ماه در هر 4 سال يک بار 30 روز است.

پس، هر سال شمسي ده روز از سال قمري بيشتر است و هر دو تقويم شمسي و قمري موافق با نظام طبيعتند، ولي يکي از گذر گردش زمين به دور خورشيد و ديگري از راه گردش ماه به دور زمين. هر دو بر حسابي دقيق و منظم‏اند و علّت اختلاف آنها نيز کاملاً روشن است. در اسلام سال قمري ميزان زمان است. قرآن ميفرمايد: «إنّ عدّة الشّهور عند اللَّه إثنا عشر شهراً في کتاب اللَّه منها أربعه حرم؛(سوره توبه،آيه36) همانا شمار ماهها نزد خداوند - در کتاب خداوند - دوازده ماه است که چهار ماه از آنها حرام است.»

منظور از اين ماهها، همان ماههاي قمري است و ماههاي حرام، عبارتند از رجب، ذي القعدة، ذي الحجّة، محرّم . مسلمانان بايد با تقويم قمري نيز آشنا باشندتا بتوانند عبادتها و تکليفهاي ديني خويش، مانند روزه را بنابراين تقويم به انجام رسانند.

بنابراين تغيير مناسبت هايي همچون عاشورا در سالهاي مختلف،بعلت طبيعت تقويم قمري است که با گردش ماه سنجيده مي شود.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

موضوع: 
امتیاز: 
میانگین: 2 (1 vote)

دیدگاه‌ها

خوب بود ممنون
ممنون از اطلاعات شما