منظور از علی بن الحسين در زيارت عاشورا کیست؟

یک نت ـ عده ای معتقدند که مراد از "علي بن الحسين (عليه السلام)" امام سجاد(عليه السلام) است و برخي ديگر معتقدند که جناب علي اکبر(عليه السلام) مراد اين فقره زيارت عاشورا است.
منظور از علي بن الحسين در زيارت عاشورا، امام سجاد(عليه السلام) مي باشد يا حضرت علي اکبر(عليه السلام) ؟

یک نت ـ در اينکه مراد از علی بن الحسين در زيارت عاشورا آيا امام سجاد (عليه السلام) می‌باشد يا حضرت علی اکبر نمي توان قضاوت قطعی کرد،در اين زمينه دو نظريه عمده وجود دارد: عده ای معتقدند که مراد از "علي بن الحسين (عليه السلام)" امام سجاد(عليه السلام) است و برخي ديگر معتقدند که جناب علي اکبر(عليه السلام) مراد اين فقره زيارت عاشورا است.گر چه در هيچ مأخذ روايي«علي بن الحسين» موجود در زيارت عاشورا تبيين نشده است و ليکن با قرائن زير، او را مي توان علي اکبر عليه السلام ، فرزند ارشد امام حسين عليه السلام دانست:
1ـ در زيارت کربلا امام حسين عليه السلام و شهداي آنجا سلام داده مي شود. لذا سلام به علي اکبر از خصوصيت برخوردار است در حالي که امام سجاد عليه السلام در بقيع دفن هستند و زيارت مخصوص دارند.
2ـ فضاي عمومي زيارت عاشورا و سلام هايي که به شخصيت هاي مطرح در آن حماسه داده مي شود، ناظر به شهداي برزگ آن حماسه است.
3ـ برجستگي و جذابت شخصيت، خلق و سيماي علي اکبر (عليه السلام )، او را نسبت به ياران و فرزندان ممتاز ساخته بود، اين نکته را نبايد در قياس با شخصيت چهارمين پيشواي معصوم (عليه السلام) در نظرگرفت، چون امام علي بن الحسين (عليه السلام )امام بودند و جايگاه ايشان را در آن ساحت بايد به تحليل نشست.
4ـ با دقت در زيارت هاي وارده در کربلا و حائر حسيني، زيارت مخصوص علي اکبر(عليه السلام) پس از زيارت امام حسين (عليه السلام) و پيش از زيارت شهدا خوانده مي شود، اين نکته نشان از ممتاز بودن وي است.
5ـ ويژگي خاص علي اکبر سبب شد که در چگونگي دفن ياران و اهل بيت امام (عليه السلام )، علي اکبر، به صورت ممتاز از فرزندان و اصحاب، در زير پاي پدر دفن گردد و امروزه نيز دو ضلع از6 ضلع ضريح امام حسين(عليه السلام) مربوط به اين فرزند عزيز است.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده