بازگشت حجاج مجروح با هواپیمای اختصاصی!

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر از بازگشت حجاج مجروح با پروازهای اختصاصی به ایران خبر داد و گفت: درباره ابتلای حجاج به کرونا نیز جای نگرانی نیست، همچنین مسئولیت مستقیم انتقال پیکرهای حجاج با واحدی در سازمان حج است ولی هلال‌احمر نیز مشارکت دارد.
حادثه منا

یک نت ـ بازگشت حجاج مجروح با هواپیمای اختصاصی!

علی مرعشی درباره چگونگی انتقال حجاج مجروح به ایران به تسنیم اظهار کرد: پروازهای عادی حجاج از 6 مهرماه به ایران آغاز می شود که در تمام این پرواز پزشکان ما نیز حضور دارند ولی برای حجاج مجروح که هم اکنون (شنبه 4 مهر) بالغ بر 90 نفر هستند که 40 نفر در بیمارستان های ایران و مابقی در بیمارستان های مکه، منا، جده و طائف بستری هستند، پروازهای ویژه با تسهیلاتی که دولت میها کرده است، صورت می پذیرد.

وی درباره برخی نگرانی ها در زمینه شیوع کرونا ویروس بین حجاج مجروحی که در بیمارستان های عربستان بستری بودند، با شرایط کنونی نباید به هیچ عنوان خانواده های حجاج را نسبت به بیماری کرونا ویروس نگران کنیم زیرا کرونا ویروس در شهرهای جده و ریاض گزارش شده است و بیمارستان هایی هم که بیماران کرونا ویروس دارند ایزوله هستند و به هیچ عنوان بیماران دچار کرونا ویروس در غیر از این بیمارستان ها بستری نمی شوند بنابراین تمام تمهیدات لحاظ خواهد شد تا حجاج ایرانی به این بیماری مبتلا نشوند و متعاقباً این بیماری را به ایران نیاورند.

مرعشی در توضیح وظایف هلال احمر برای انتقال اجساد حجاج کشته شده ایرانی به کشورمان نیز افزود: این مسئولیت دقیقاً به عهده هلال احمر نیست بلکه براساس نظر و تصویب در جلسه هیئت دولت قرار شده است، هلال احمر در واحدی که از سال ها قبل در سازمان حج و زیارت متولی انتقال اجساد حجاج از عربستان به ایران بوده است، عضو باشد زیرا سعودی ها در این مقوله فقط آن واحد از سازمان حج و زیارت را می شناسد بنابراین هلال احمر در انتقال اجساد و مجروحان با کمک پزشکانی که دارد در ایران به زمینه جابه جایی اجساد کمک خواهد کرد، ولی کارهای قانونی انتقال اجساد مانند گذشته به عهده آن واحد مربوطه در سازمان حج و زیارت خواهد بود.

وی درباره چگونگی کمک رسانی و خدمات به زوار دیگر کشورهای اسلامی نیز گفت: ما بیشترین تمرکزمان روی ارائه خدمات پزشکی به حجاج کشور خودمان است ولی در زمان حادثه رمی جمرات برای انتقال مصدومان و فوت شدگان کشورهای دیگر نیز کمک کردیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران درباره هرگونه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نیز افزود: خوشبختانه هم اکنون هیچ کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نداریم.

مرعشی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان صلیب سرخ در عربستان حضور دارند و کم کاری و بی توجهی سعودی ها به آنان منعکس می شود، گفت: نمایندگان صلیب سرخ در اینجا حضور ندارند ولی باید هلال احمر و مسئولان دولت کشورمان در نهادهای مختلف این مشکلات و کم کاری های سعودی ها را از طریق مجامع بین المللی از جمله کنفرانس اسلامی پیگیری کنند.

وی درباره وضعیت کنونی همکاری سعودی ها و همچنین شرایط انجام مراسم حجاج خاطرنشان کرد: خوشبختانه مابقی مراسم حجاج که مانده بود با وجود حجم جمعیت بسیاری که وجود داشت به خلاف روز پنجشنبه به خوبی صورت پذیرفت و مراقبت ها نیز بهتر شده است همان طور که همکاری سعودی ها با تیم های مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر نیز بهتر شده است.

منبع: جام جم

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده