زنان گران فروشی که به بهشت می‌روند

زن به طور طبیعی زاییده‌ی زیبایست، و بسیاری از زیبایی‌ها را نباید به آسانی در دسترس همه قرار داد تا رو به نابودی و زوال کشانده شود. برای مثال اگر تصور کنیم یک گل بسیار زیبا را که باغبان آن را کاشته تا به گل دهی رسیده چنین باغبانی هرگز گل زیبای خود را در گرما و سرمایی که باعث آسیب به او می‌شود قرار نمی‌دهد. هر چند دیگران با دیدن آن به شگفت آیند.
حجاب

یک نت ـ زنان گران فروشی که به بهشت می‌روند

زن به طور طبیعی زاییده‌ی زیبایست، و بسیاری از زیبایی‌ها را نباید به آسانی در دسترس همه قرار داد تا رو به نابودی و زوال کشانده شود. برای مثال اگر تصور کنیم یک گل بسیار زیبا را که باغبان آن را کاشته تا به گل دهی رسیده چنین باغبانی هرگز گل زیبای خود را در گرما و سرمایی که باعث آسیب به او می‌شود قرار نمی‌دهد. هر چند دیگران با دیدن آن به شگفت آیند.

زن را هم خداوند مانند این گل در حفاطی به نام حجاب قرار داده تا از آفت‌های محیط در امان بماند و بتواند به نهایت زیبایی برسد هر چند زیبایی ظاهری جلوه ای از زیبایی‌های خالق است و زن نباید  این سرمایه ی موقت را به نحو نامطلوب استفاده کند. بلکه باید شکر این زیبایی را  یه جا بیاورد.

مهم ترین و اساسی ترین آیه حجاب، در قرآن کریم که به پوشش و حجاب زن اشاره دارد، این آیه است: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً [احزاب/۵۹] ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زن های مومنین بگو روسری‌ها و چادرهای خود را بر خویش بیافکنند که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود این کار نزدیک‌تر است به آن‌که به حجاب و عفت شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار فاجران قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است».
استاد شهید مرتضی مطهری در ذیل این آیه می‌فرماید: «زن مسلمان باید آن‌چنان در میان مردم رفت و آمد کند که علایم عفاف و وقار و سنگینی و پاکی از آن‌ها هویدا باشد و با این صفت شناخته شود و در این وقت است که بیمار دلان که دنبال شکار می‌گردند، از آن‌ها مأیوس می‌شوند».[۱]

بنابراین، زنی که خود را و زیبایی‌های جسمی خود را در معرض دید دیگران قرار دهد، در واقع خواه ناخواه اجازه ی تعرض و تحریک را به جنس مخالف داده است. تحقیقات علمی و فیزیولوژی و روانشناسی در باب تفاوت های جسمی و روحی زن و مرد، ثابت کرده است که مردان نسبت به محرک‌های چشمی شهوت‌انگیز، حساس‌تر(چشم چرانی) و زنان در مقابل محرک‌های لمسی حساس‌اند. و.چون برد حس بینایی از لامسه بیشتر است، مرد از فاصله دور هم تحت تاثیر واقع می‌شود.

یکی از علت‌هایی که خداوند متعال حجاب را برای زن واجب کرده، این است که مرد از ناحیه چشم و نگاه آسیب‌پذیر است. هم‌چنین به علت ضعف اراده‌ی مردان در برابر غریزه‌ی جنسی و لطافت و ظرافت اندامی زنان است که شارع مقدس پوشش و یا ستر را بر جنس مونث واجب کرده است.
همانا در قرآن کریم سوره ی احزاب آیه ۳۲ اشاره به بیماری قلبی مردان هوس‌ران دارد و سخنی از مرض قلبی زنان به میان نیاورده که این بیماری همان بالا بردن قدرت شهوانی و میل به هوس‌رانی مرد را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال: شما اگر دست‌، بازو، گردن و موی یک مرد را ببینید در اکثر مواقع برای شما جذابیت ندارد. و راحت از کنار آن می‌گذرید. اما اگر این موارد از یک زن بیرون باشد، حتی اگر شما هم جنس او باشید، باز هم برای شما جذاب است و این جذابیت برای جنس مخالف ده برابر است. هم‌چنین بعضی حرکات و سکنات انسان، گاهی زبان‌دار است. گاهی وضع لباس، راه رفتن، سخن گفتن زن، معنی‌دار است، و با زبان بی‌زبانی می‌گویند، دلت را به من بده، در آرزوی من باش.

تجربه ثابت کرده است که زنان این چنینی بیشتر از دیگران مورد مزاحمت مردان هرزه قرار می‌گیرند. لذا خداوند متعال در این باره در قرآن کریم می فرماید: «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً [احزاب/۳۲] ای زنان پیغمبر، شما مانند دیگر زنان نیستید، بلکه مقام‌تان رفیع‌تر است، اگر خداترس و پرهیز کار باشید پس هرگز نازک و نرم با مردان سخن مگویید؛ مبادا آن‌که دلش بیمار هوا و هوس است به طمع افتد، بلکه متین و درست و نیکو سخن بگویید».

بدون شک تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، و هنری عواملی است که بر روی لباس تاثیر مستقم دارند؛ مطالعه‌ی شیوه‌ی پوشش لباس زنان نشان می‌دهد که زنان یونان باستان از قرن هفتم، پیراهنی بلند تا مچ پا می‌پوشیدند. زنان در تمدن‌های مصر، بابل و آشور، یونان، روم و ایران باستان همواره دارای پوشش بودند.

اما در برخی مواقع دیده شده که بعضی از مردان همسر خود را تشویق به پوشیدن لباس‌های مهیج و آراستن خود، و جلوگیری از پوشیدن چادر و... در بیرون از خانه می‌کنند. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روایتی فرمود: «هر کس به همسرش اجازه دهد که با لباس‌های نازک و مهیّج در بین انظار حاضر شود، خداوند او را به آتش جهنم می‌افکند».[۲]

پس زن نباید خود را به چیز بی‌ارزش و ارزان و لذت‌های زودگذری که از وسوسه‌های شیطانی نشات می‌گیرد، بفروشد. بلکه باید خود و زیبایی‌های خود را به غیر از محرمان خود در اجتماع حفظ نماید تا ارزش خود را حفظ نماید و از گزند نامحرمان بیماردل در امان باشد.

 

---------------------------------------------------------
پی‌نوشت
[۱]. مجموعه آثار شهید مطهری . ج۱۹، ص: ۵۰۱
[۲]. بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۲۴۲.
استفاده شده از کتاب گران فروشان به بهشت می روند/نوشته مهناز الفتی پور.

منبع:jonbeshnet.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده