در صورت از دست دادن فرصتِ شب قدر چه باید کرد؟

شب قدر از شب های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن از آن به بزرگی یاد کرده و سوره ای نیز به نام سوره قدر نازل فرموده است. در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی رسد. این شب شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.
شب قدر

یک نت ـ در صورت از دست دادنِ فرصتِ شب قدر چه باید کرد؟

پاسخ: شب قدر از شب های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن از آن به بزرگی یاد کرده و سوره ای نیز به نام  سوره قدر نازل فرموده است. در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی رسد. این شب شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.   

عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسانها و روزی ها، عمرها و امور دیگر مشخص می شود. ملائکه در این شب بر امام زمان(ع) نازل می شوند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می دارند.(1) شب زنده داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب بسیار توصیه و تأکید شده است که در تقدیر انسان موثرند. 

اگر  کسی به هر دلیلی از فیض شب قدر محروم شد نباید خود را بیش از حد   سرزنش کند، زیرا روز قدر هم از ارزش بالایی برخوردار است و می تواند روز قدر را از دست ندهد و یا شب آخر ماه رمضان و شب عید فطر یا روز عرفه و یا وقت های دیگر مثل شب و روز جمعه را دریابد یا با اعمالی  مثل صله رحم و صدقه مقدرات را تغییر بدهد. 

- قدرِ شب قدر:

توجه  کنید که انجام اعمال شب قدر، وقتی ارزش خواهد داشت که بعد از شب قدر آن حال معنوی حفظ شود. بسیاری اعمال شب قدر را انجام می دهند، احیا می گیرند ولی بعد از شب قدر دوباره کارهای خود را دنبال می کنند. 

خوشا به حال کسانی که بعد از شب قدر، حالت معنوی را حفظ می کنند.  

- برای رهایی از این وضعیت به کار گیری موارد زیر مفید است:

1- خواندن نماز اول وقت. 

2- تلاوت آیات قرآن و تدبر در معانی آن.

 3. فراگیری احکام شرعی و سعی و مراقبت بر انجام آنها

4- غافل نبودن از دعاهای کمیل و ندبه که در شب جمعه و روز جمعه برگزار می شود.

5- اگر موقعیت و شرایط فراهم باشد،  زیارت عتبات خصوصاً کربلا تأثیر عجیبی در زندگی دارد. اولین و مهم ترین اثرش پاک شدن از گناهان است. 

پی نوشت:
1. قدر(97 )آيه1-5.
سایت پاسخگو

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده