ریشه رفتارهای طلبکارانه و حق به جانب

یک نت ـ چه بسا برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که در یک صحنه یا رویدادی، خودتان خطاکار و مقصر باشید، ولی در عین مقصر بودن، شاکی شوید و رفتار حق به جانب و طلبکارانه‌ای نسبت به طرف مقابل داشته باشید. به راستی چرا اینگونه رفتارها و عکس العمل‌ها از برخی از ما‌ انسان‌ها سر می‌زند؟
تکبر

یک نت ـ چه بسا برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که در یک صحنه یا رویدادی، خودتان خطاکار و مقصر باشید، ولی در عین مقصر بودن، شاکی شوید و رفتار حق به جانب و طلبکارانه‌ای نسبت به طرف مقابل داشته باشید. به راستی چرا اینگونه رفتارها و عکس العمل‌ها از برخی از ما‌ انسان‌ها سر می‌زند؟
چه بسا یکی از مهم‌ترین علل‌ اینگونه رفتارها و عکس‌ العمل‌های حق به جانب، ریشه در مسأله اخلاقی مانند غرور و تکبر ما انسان‌ها داشته باشد که عدم کنترل آن منجر به عواقب جبران ناپذیری در زندگی ما انسان‌ها می‌شود.
واقعا چرا برخی از ما انسان‌ها از بیان عذرخواهی به هنگام اشتباه طفره می‌رویم؟! لفظی که می‌تواند جلوی بسیاری از جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی، خانوادگی و فردی را بگیرد.
همواره در صفحه حوادث روزنامه‌ها و جراید زیاد گفته می‌شود که مثلا فلان درگیری و نزاع با یک عذرخواهی می‌توانست ختم به خیر شود و تبدیل به جنایت هولناک نمی‌شد. امّا به جهت خوخواهی، تکبر و غرور بی‌جا، یک درگیری بسیار معمولی به یک جنایت بسیار هولناک تبدیل شد.
مساله غرور و تکبر از آن روزی که آدم پا به این کره خاکی نهاد، درتمام دوران‌های تاریخ بشری، از جمله انحرفات خطرناک بشری بوده است.
حتما می‌دانید که اولین گناه  و نخستین غرور و تکبر را ابلیس در برابر آدم داشت؛ آنجایی که خداوند از ملائکه خواست تا در برابر آدم سجده کند، همه سجده کردند جز ابلیس، ابلیس مبتلا به تکبر و خود بزرگ ‌بینی شده و فکر می‌کرد که از نظر خلقت و آفرینش از آدم بهتر است. [بقره/34]
برتری جویی، سلطه طلبی، خودمحوری، فخر فروشی، همگی ریشه در غرور و تکبر دارد. هر چند در چهره هاى مختلف ظاهر می‌گردد. از این رو همواره لازم است همه ما روی این مسأله کار کنیم تا مبادا اسیر انحاء مختلف غرور و تکبر بی‌جای خود در زندگی شویم. 

نویسنده: عقیل مصطفوی مجد

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده