علت دچار شدن به بلا و گرفتاری در ماه رمضان

چرا خدای متعال انسان را در ماه رمضان هم که ماه میهمانی اش است، دچار بلا و گرفتاری میکند؟ (سوالات رمضان 94)
خدا

یک نت ـ پرسش: چرا خدای متعال انسان را در ماه رمضان هم که ماه میهمانی اش است، دچار بلا و گرفتاری میکند؟ (سوالات رمضان 94)

پاسخ: بلایا و گرفتاری ها ارتباطی به ماه ها ندارد و مسأله ای همیشگی است و نشان از محبت و عنایت خدای متعال به بندگانش در هر زمانی است.

- علت وجود مشکلات و سختی های دنیا:

اولاً:

باید بدانیم که دنیا، دار بلا و مشکل و گرفتاری و مریضی و ... است و خلاصه پیچیده در بلاست.

نباید از دنیا توقع بهشت را داشت و تا وقتی که در دنیا هستیم باید مبارز باشیم و کمر خود را محکم ببندیم و با موانع بجنگیم و در عین حال باید هشیار باشیم و فرصت ها را از دست ندهیم یا برای خود جذب شر و مشکل نکنیم.(1)

ثانیاً:

برخی از بلاها خود ساخته اند و لذا اگر دانایی خود را زیاد کنیم و رفتار و عادت های خود را تغییر دهیم، آن ها هم از بین می روند. ولی اگر تغییر ندهیم با دعا و التماس هم قاعدتاً حل نمی شود.(2)

ثالثاً:

بلاها و مشکلات حداقل چهار خاصیت و نقش سازنده در زندگی ما دارند:

اول آنکه ما را از طغیان و غفلت و آزار دیگران باز می دارند و متوجه خدا و آخرت می سازند.(3)

دوم اینکه پیام ها و درسهایی را برای زندگی درست و موفق به ما می دهند.

سوم آنکه ما را از نظر روحی قوی و آبدیده می کنند.

و بالاخره چهارمین اثر آن زدودن آلودگی ها و گناهان و زلال و پاک کردن انسان و آباد ساختن آخرت است.

رابعاً:

بلا و مشکلات زیاد، مخصوص انسان هایی است که از اصالت و جوهرۀ ذاتی خوبی برخوردارند و خداوند آن ها را دوست دارد و نمی خواهد یک زندگی سادۀ نزدیک به حیوانی داشته باشند و هر کس در این بزم مقرب تر است، جام بلا را بیشتر به او می دهند؛ لذا پیامبران بیشترین  بلا را داشته اند و پس از آنان، مؤمنان واقعی.

در فرهنگ دینی، نداشتن بلا نوعی علامت منفی است و بسیار خطرناک است. بنا بر این اگر افراد بدی را می بینیم که هیچ مشکلی ندارند، این بدان معنا نیست که خداوند آن ها را دوست دارد، بلکه به معنای آن است که خدا آن ها را دوست ندارد و رها کرده تا مثل حیوانات بچرند و در گناهان فرو روند.

خامساً:

بلاهایی که برای مؤمنان پیش می آید، دائمی نیستند و وقتی آثار مثبت خود را در فرد مؤمن ایجاد کردند، رخت بر می بندند؛ چنانکه در قصص انبیاء در قرآن کریم آمده است. البته هشیاری و دانایی فرد و پذیرش تحول مثبت، نقش مهمی در سرعت رفتن بلاها دارد.

پی نوشت:
1. بلد(90) آیه 4؛ بقرة(2) آیه 155؛ عنكبوت (29) آیه 2.
2. روم(30) آیه 41، شورى(42) آیه 30.
3. انعام(6) ، آیه 42.
سایت پاسخگو

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده