بسیاری از تلخی‌های زندگی، تلخ نیستند

یک نت ـ گاهی در زندگی انسان، مشکلاتی بوجود می‌آید که چه بسا علت و چرایی آن‌ها از درک و عقل بشری به دور باشد و بعدها متوجه می‌شویم که بسیاری از آن‌ها دارای خیرات و برکاتی بوده که ما از آن‌ها غافل بودیم و البته بسیاری از این خیرات را هم متوجه نمی‌شویم.
بقره

یک نت ـ گاهی در زندگی انسان، مشکلاتی بوجود می‌آید که چه بسا علت و چرایی آن‌ها از درک و عقل بشری به دور باشد و بعدها متوجه می‌شویم که بسیاری از آن‌ها دارای خیرات و برکاتی بوده که ما از آن‌ها غافل بودیم و البته بسیاری از این خیرات را هم متوجه نمی‌شویم.
خدای تبارک و تعالی در آیه216 سوره بقره فرموده است: «وَ عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَ عَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَّكُمْ؛ چه بسیار چیزهایی که شما دوست ندارید ولی در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایی که دوست دارید ولی به ضرر شماست.»
امّا نکاتی که مربوط به این آیه قرآن است:
1. مسلما دیگران مشکلات بیشتری دارند.
2. هنگام مشکلات، توجه ما به خداوند بیشتر می‌شود.
3. مشکلات باعث از بین رفتن غرور ما می‌شوند.
4. مشکلات باعث می‌شود به یاد دردمندان بیفتیم.
5. مشکلات باعث می‌شود قدر داشته‌هایمان را بیشتر بدانیم.
6. مشکلات می‌تواند کفاره گناهان ما باشد
7. مشکلات موجب دریافت پاداش اخروی شود.
8. مشکلات می‌تواند زمینه‌ای برای آزمایش آستانه صبر و تحملمان شود.
9. مشکلات باعث می‌شود که دریابیم مشکلات و سختی‌های بیشتری نیز وجود دارند.
بله همواره برای کودک، شربت تلخ، پیاز و فلفل، تلخ، تند و ناخوشایند است ولی برای والدین که درک و بینش بیشتری دارند، شیرین و خوشایند است.
همچنین گاهی مشکلات جلوی مشکلات بعدی را می‌گیرد؛ همچنانکه پزشک جراحی که عضوی را قطع می‌کند تا این خطر به عضو دیگر سرایت نکند. یك چشم را درمی‌آورد که آن چشم سالم بماند و ... همه این‌ موارد به خاطر این است که جلوی مشکلات بعدی گرفته شود؛ یعنی گاهی با بلاهای كوچك بلاهای بزرگ دفع می‌شوند.

نویسنده: عقیل مصطفوی مجد

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده