دختری ۲۱ ساله ام قبلا گناهان زیادی کرده‌ام

یک نت ـ من دختری ۲۱ ساله هستم. قبلا گناهان زیادی کرده‌ام، امّا الان توبه کرده‌ام. در حال حاضر یک خواستگار خوب برای من آمده، ولی مردد هستم که جواب مثبت بدهم.
پشیمانی

یک نت ـ با سلام، ای کاش زودتر از این با سایت شما آشنا شده بودم. من دختری ۲۱ ساله هستم. قبلا گناهان زیادی کرده‌ام، امّا الان توبه کرده‌ام. در حال حاضر یک خواستگار خوب برای من آمده، ولی مردد هستم که جواب مثبت بدهم.

در ضمن می‌ترسم که در آینده، عقوبت گناهان گذشته‌ام گریبان گیرم شوند و نتوانم خوشبخت شوم. درست است که توبه کرده‌‌ام، ولی به نظرتان خوشبخت می‌شوم؟ چندبار با چند مشاور حرف زدم که همگی گفتند نباید در مورد ارتباطات گذشته‌ام به خواستگار فعلی بگویم. به نظرتان نباید به او گفت؟ اگر بعدا فهمید چی؟
ممنون می‌شوم راهنماییم کنید.

پاسخ سوال:

با سلام، ابتدا از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب کرده‌اید تشکر می‌کنم.

اینکه نسبت به گذشته خود اظهار ندامت و توبه کرده‌اید، جای امیدواری است. امّا دو نکته مهم در متن ارسالی شما بود که هر دوی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نکته اول: آیا گناهان گذشته شما گریبان گیر آینده شما می‌شود یا نه، بطوریکه با وجود عقوبت دنیوی نتوانید آینده خوشبختی داشته باشید؟

باید عرض کنم که براساس آموزه‌های دینی، کسی که نسبت به اشتباهات گذشته خود پشیمان گشته و توبه کرده و گذشته خود را تکرار نکند به مانند فرد مومن و سالمی است؛ گویا اینکه اصلا گناهی نکرده است؛ امام باقر(علیه‌السلام) در اين باره فرموده: «التّائِبُ مِنَ الذَّنبِ كَمَن لَاذَنبَ لَهُ؛ توبه كننده مانند كسى است كه اصلاً گناه نكرده است.»[۱]

امّا در مورد عقوبت گناهان در این دنیا باید عرض کنم که این گونه نیست که هرکسی در این دنیا گناهی را انجام داد حتما دچار عقوبت در این دنیا می‌شود. البته امکان عقوبت دنیوی برای گناهکاران وجود دارد، ولی حتمی نیست. 

امّا فرد گناهکار با توبه حقیقی که انجام می‌دهد، نه تنها عقوبت دنیوی را از خود دور می‌کند، بلکه عقوبت اخروی را هم از میان برمی‌دارد.

در ضمن عقوبت دنیوی بیشتر برای آن افراد گناهکاری امکان پذیر است که از گناهان گذشته خود پشيمان نگشته و توبه نكرده باشند که علاوه بر عقوبت اخروی امکان دارد به عقوبت دنیوی نیز گرفتار شوند، به ویژه در گناهانى كه فرد جسارت پيدا كرده و آن را بى‌واهمه و به خيال، انجام مى‌دهد، و از كرده خود پشیمان نشده باشد.

بنابراین باتوجه به اظهار پشیمانی و توبه‌ای که به درگاه الهی انجام داده‌اید، امید است که خداوند متعال توبه شما را پذیرفته باشد و شما از این به بعد به عنوان یک فرد سالم و مومن در درگاه خداوند ارزش داشته باشید و از طرفی خداوند متعال در قرآن کریم، فرموده است که او توبه کاران را دوست می‌دارد[۲] و شکی نیست که این دوست داشتن، به معنای بخشیدن، گذشتن و عفو نسبت به افراد توبه کار است.

نکته دوم: باتوجه به مشورت‌هایی که از مشاوران متعدد گرفته‌اید، لازم نیست و نباید از گذشته گناه آلود خود به خواستگارتان بگویید؛ زیرا از یک طرف اظهار گناه در نزد شخص دیگر، خود گناه دیگر است و از طرفی باتوجه به اینکه توبه کرده‌اید و قصد تکرار گذشته را ندارید با گفتن گذشته تلخ خود به خواستگار باعث می‌شوید که نظر او نسبت به شما عوض شود و شما را اصلا نپسندد و یا اگر هم بپسندد، چه بسا در زندگی زناشویی همواره با سوءظن به شما بنگرد که این خود به مرور باعث خراب شدن روابط طرفین می‌شود.

پس در صورتی که احتمال نمی‌دهید که خواستگارتان از گذشته شما سر درآورد(منظور از احتمال در اینجا، احتمال عُقلایی است نه صرف یک احتمال) لازم نیست و نباید از گذشته خود به او بگویید.

نکته سوم: فارغ از اینکه شما در گذشته چه اشتباهاتی داشته‌اید و نگران از اینکه خواستگارتان از گذشته شما بویی نبرد، باید به این نکته توجه داشته باشید که برای انتخاب طرف مقابل جهت ازدواج، توجه به تناسبات لازمه ضروری است و نباید در انتخاب عجولانه و شتابزده عمل کرد. از این رو به این تناسبات توجه کنید و اگر نسبت به این‌ها رضایت داشته‌اید، آن وقت می‌توانید تصمیم بگیرید. ۱. اعتقادات ۲. اخلاق ۳. رفتار ۴. افکار ۵. فرهنگ ۶. خانواده طرف مقابل. البته اختلاف کم در این تناسبات معمولا مشکل ساز نیست.

با آرزوی موفقیت

پی‌نوشت:
[۱]. اصول كافى، ج۲، ص۴۳۵
[۲]. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ»[بقره/۲۲۲]

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

سلام 23 سالمه خیلی دوست دارم ازدواج کنم اما نه خواستگار خوب برام میاد نه دوس پسری دارم که باهاش ازدواج کنم راهنماییم کنین باید چیکار کنم
با سلام شما برای ازدواح نیاز به داشتن دوست پسر ندارید تا بخواهید با او ازدواج کنید. کافی است به راهکارهایی که به شما داده می‌شود توجه کنید و اقدام کنید. امّا راهکارها: - انزوا و گوشه گیری را رها کنید و حضور آراسته در مجالس زنانه داشته باشید.(این حضور آراسته موجب می‌شود که بیشتر دیده شوید و بیشتر دیده شدن هم باعث می‌شود که بیشتر در معرض انتخاب قرار بگیرید.) پس سعی کنید بیشتر در مجالس و محافل اقوام و آشنایان شرکت کنید. البته منظور از دیده شدن، صرف دیده شدن قیافه و ظاهر نیست؛ بلکه منظور علاوه بر دیده شدن از جهت ظاهری، از جهت باطنی هم دیده شوید؛ مانند دیده شدن اخلاق، رفتار، مهارتهای زندگی و مهارتهای ارتباطی شماست. مثلا اگر دخترخانمی در محافل و مجالس متعددی حضور پیدا می‌کند، ولی از جهت اخلاقی و رفتاری نادرست عمل می‌کند و یا اینکه مهارتهای ارتباطی را بدرستی نمی‌داند و یا مهارت خاص زندگی را ندارد، مسلما کمتر در معرض انتخاب شدن قرار می‌گیرد. - حضور فعال و سنگین در محافل مردانه البته با حفظ شؤونات دینی داشته باشید؛ زیرا می‌تواند باعث شود که شما بیشتر مورد انتخاب آقایان قرار بگیرید. - حضور در نشستهای دوستانه و فامیلی و همچنین سفرهای جمعی و کلاسهای مختلف شرکت کردن تا جایی که منجر به خارج شدن از حد تعادل شرعی نمی‌شود، اشکالی ندارد. - مادر شما نیز می‌تواند در مجالس مختلف به بهانه‌های مختلف، از محسنات و خوبی‌های شما مثلا؛ علم، تخصص، هنرها و میزان مهارت شما در خانه داری و ... تعریف کند. البته نه به گونه‌ای که باعث سوءبرداشت برای دیگران شود. - شما می‌توانید با حفظ حياء و عفت لازم از وساطت يك فرد ديگر به ویژه از زنان متاهل و متعهد از بستگان و آشنايان قابل اعتماد خود، كمك بگيريد تا شايد شما را به افرادى كه درصدد ازدواج هستند معرفى كنند و يا حتى افرادى را براى خواستگارى كردن به منزلتان راهنمايى کنند. - همچنین شما می‌توانید به افرادى كه در محله و پیش اقوام و آشنايان، نقش واسطه در اين امور را معمولا به عهده دارند خواسته خود را بگوييد تا آنها در اين مورد شما را به افراد درصدد ازدواج معرفى كنند. البته توجه داشته باشید که در اعلام خواسته خود خيلى دقت كنيد كه به سوء استفاده و بدبينى منتهى نشود. - عمل به نسخه آیت الله بهجت(ره): خواندن نماز جعفر طیار و بعد سر به سجده گذاشتن و از خدا خواستن، نیز اثرگذار است. [البته خواندن برخی از ادعیه‌ها و خواندن نماز جعفر طیار برای رسیدن به مراد، تنها زمینه است و به عنوان علت تامه تلقی نمی‌شود؛ یعنی افراد در کنار تلاش و کوششی که برای رسیدن به مراد و هدف خود انجام می‌دهند می‌توانند از امور معنوی نیز جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. نه اینکه صرف خواندن ادعیه و نماز جعفر طیار مشکلات را حل کند. همچنانکه روی آوردن به امور معنوی و استمداد از حق تعالی در همه امور، زمینه و مقدمه‌ای است که افراد به این توجه برسند که سرنوشت همه بدست حق تعالی است و واگذاری امور به او باعث می‌شود که او به بهترین نحو(بهترین هدف) برای ما به ارمغان بیاورد. به عبارت بهتر؛ افراد با تلاش و کوششی که برای هدفشان انجام می‌دهند، از حق تعالی نیز می‌خواهند که بهترین هدف(بهترین سرنوشت) را برایشان به ارمغان بیاورد.