گفتگوی والدین با فرزندان درباره مواد مخدر

مواد مخدر,اعتیاد,اعتیاد نوجوانان,چگونگی گفتگوی والدین با فرزندان درباره مواد مخدر,پیشگیری از اعتیاد,علائم افراد معتاد,انواع مواد مخدر,مواد روان گردان,اعتیاد به مواد مخدر
 مواد مخدر

یک نت ـ نحوه گفتگوی والدین با فرزندان درباره مواد مخدر

نحوه گفتگوی والدین با فرزندان درباره مواد مخدر

والدینی كه می خواهند در مورد مواد مخدر با فرزند خود صحبت كنند، به موارد زیر توجه كنند تا بتوانند ارتباط موثری با فرزند خود برقرار كنند، ‌ارتباطی كه منجر به اتخاذ رفتار سالم در فرزندان آنها شود:

 قابل اعتماد باشید. درباره مواد، دروغ درست نکنید و تنها حقایق کلی شناخته شده را بیان کنید.

از عباراتی چون "به خاطر این که غیرقانونی است باید وحشتناک باشد" استفاده نکنید هرچند ممکن است این عبارات به خاطر سادگی استفاده شان راحت تر باشند. به یاد داشته باشید که غیر قانونی بودن تنها به خاطر جنبه های منفی آنها نیست بلکه ممکن است به خاطرمشکلات اقتصادی و یا سیاسی نیز باشد.

تحت کنترل قرار دادن و محافظت بیش از حد بوسیله دور نگه داشتن فرزندتان از موقعیت های خطرناک تنها سبب می شود که احترام شان نسبت به شما از دست برود و سبب بد گمانی نسبت به قضاوت تان شود. یادتان باشد که همیشه تصمیم آخر را خودشان اتخاذ می کنند و کنترل زندگی آنها تنها سبب می شود برای فرار از این وضعیت بیشتر تمایل به استفاده از مواد مخدر پیدا کنند و آنها را بدبخت می کند. به جای این کار یک اعتماد و احترام دو طرفه ایجاد کنید و به آنها یاد دهید چگونه با گرفتن تصمیمات توسط خود و پذیرفتن مسئولیت این انتخاب ها به خود افتخار کنند.

 

فرزندان شما ممکن است درباره استفاده شما از مواد مخدر سوال کنند. پاسخ های خود را آماده کنید و با آنها صادق باشید که این کار سبب می شود به نصایح شما احترام بگذارند.

 

این خیلی سخت است تضمین کنید شما به عنوان والدین آخرین تصمیم را می گیرید. موقعیت دیگر در خانواده است که می تواند بر روی استفاده سهوی فرزند از مواد مخدر اثر بگذارد. به یاد داشته باشید در یک خانواده که مواد مخدر "بد" گمارده می شود،‌ هر فرزندی که سعی در هنجار شکنی می کند می تواند آن را به عنوان یک کار موثر ببیند.

اگر دیدید که هیچ راه دیگری برای ایجاد مبنایی برای اعتماد برای عدم استفاده از ماریجوانا توسط فرزندتان نیافتید ممکن است مجبور شوید برای ایجاد تنفر از مواد دروغ بگویید.(این ممکن است با خلقیات شما در تضاد باشد). به سادگی درباره تجربیات منفی خود در رابطه با مصرف ماریجوانا بگویید، در بین آن نیز برای ایجاد انصاف یک مورد کوچک از آثار مثبت آن را هم ذکر کنید. یا به آنها توضیح دهید بعضی از مردم قادر به درک و یا قبول اینکه چه موقع مصرف ماریجوانا به آنها ضرر می زند و بر زندگی آنها اثر می گذارد نیستند.

اگر هرگونه بهره مندی از مواد را انکار کنید و یا بر این امر که همه مصرف مواد آثار مخرب دارد،‌ اصرار ورزید خود را به شکست محکوم کرده اید. هر فرزندی که سعی به مصرف می کند و بفهمد که هر آنچه شما می گویید اغراق آمیز و نادرست است به سادگی هر اطلاعات دیگر هر چند درست از سوی شما را انکار می کند و نادیده می گیرد. این خیلی مهم است که شما بحث تان درباره مواد مخدر را با فرزندتان به خوبی و سنجیده انجام دهید.

تنها در صورتی که حقیقت را از یک شخص با اطلاعات دقیق می دانید این کار را انجام دهید. اگر شما دروغ بگویید و یا ندانید راجب به چه چیزی صحبت می کنید و یا یک بچه باهوش مچ شما را بگیرد اعتماد آنها نسبت به شما از بین می رود و دیگر به هیچ کدام از نصایح شما اعتماد نمی کنند.
منبع : salamat.gov.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده