قیمت واقعی پراید چقدر است؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید براینکه قیمت تمام شده پراید ۱۲ میلیون تومان است، گفت: یارانه پرداختی به تولید هیچ وقت شفاف نبوده و همواره وزیر صنعت می گوید یارانه پرداخت شده اما چیزی داده نشده است.

پراید

یک نت ـ حسین گروسی با حضور در غرفه تسنیم، در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها درباره تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی، اظهار داشت: مجلس به دنبال چرایی بالا بودن قیمت تمام شده خودرو است و در همین ارتباط تحقیق و تفحص انجام شده است.

وی ضمن تأکید براینکه مجلس معتقد است قیمت تمام شده خودرو بالاست، با طرح این پرسش که آیا فقط خودروسازان در این باره مقصر هستند؟ گفت: وزیر صنعت در توضیح این موضوع می گوید دولت ها به خودروسازان وظایف و سایت های زیان دهی را در داخل و خارج از کشور تحمیل کرده اند که هزینه آن بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر می گذارد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تا مشکلات فوق ساماندهی نشود نمی توان به نقطه ای رسید که به صورت دستوری قیمت خودرو را 30 درصد کاهش داد، تصریح کرد: وزیر صنعت چندین بار در اینباره مصاحبه کرده و نمایندگان از وی سوال دارند که چرا باید قیمت تمام شده خودرو بالا باشد؟

وی با اشاره به اینکه نباید قیمت خودرو وارداتی از خودروی داخلی ارزان تر باشد، افزود: سوال ما از وزیر صنعت این است که چند سال دیگر باید به جایی برسیم که خودروی قابل قبول داشته باشیم و حداقل سه درصد سهم بازار را بگیریم.

گروسی به جدیت مجلس در حوزه خودرو اشاره و تصریح کرد: دنبال راهکاری هستیم تا خودروی داخلی را به استانداردهای جهانی برسیم و در این مورد کیفیت و قیمت تمام شده را مد نظر داریم.

این نماینده مجلس در همین ارتباط درباره قیمت تمام شده خودرو گفت: البته در اینباره بسیاری از سایت های زیان ده تحمیلی به خودروسازها تاثیر می گذارد، برخی از سرمایه گذاری های زیان ده خودروسازان را با مشکل مواجه کرده است.

گروسی ادامه داد: قیمت تمام شده برای خودروهایی که در ردیف خودروهای متوسط هستند از جمله پراید با در نظر گرفتن تمام سازو کار ها 12 میلیون تومان است.

* لایحه حمایت از تولید کامل نیست/ بانک ها باید بانکداری کنند نه بنگاه داری

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره لایحه حمایت از تولید اظهار داشت: لایحه ارسالی دولت 30 ماده است که خیلی از مسائل در آن دیده نشده است، این سی ماده قطعا کامل نیست چراکه مجلس قبلا هم در اینباره کار کرده بود و معتقد است این مواد مشکل تولید را حل نمی کند.

وی با انتقاد از بنگاه داری بانک‌ها گفت: باید به جایی برسیم که بانک ها بنگاه داری را کنار بگذارند و به بانک داری بپردازند. همچنین باید نرخ های سود بانکی برای حمایت از تولید کاهش یابد و دولت هم باید در اینباره سهم خود را پرداخت کنند.

گروسی ضمن تاکید براینکه سیستم بانکی پاسخگوی رشد صنعت و تولید نمی تواند باشد، افزود: بانک ها باید واسطه ای بین تولید و اقتصاد باشند بنابراین در لایحه باید بانک، بیمه، ال سی، صنعت و معدن و ... دیده شود اما لایحه ارسالی دولت کامل نیست و دولت می گوید ما یک سوم لایحه را داده ایم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه برای یک بار هم شده باید تکلیف حمایت از تولید در کشور روشن شود، تصریح کرد: ما انتظارمان این است که نقشه راه کاملی در این باره داشته باشیم؛ دولت باید نظر کامل خود را به مجلس بدهد تا بررسی ها در این زمینه در کمیسیون های تخصصی انجام شود.

* تولید نیازی به صدقه ندارد/ یارانه ای به تولید پرداخت نشد

وی درباره پرداخت یارانه تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: به اعتقاد ما پرداخت یارانه هیچ وقت شفاف نبوده است؛ به جرات می گویم بخش تولید و صنعت ما نیاز به صدقه ندارد. باید از طریق بخش خصوصی واقعی یارانه به تولید کننده واقعی برسد.

گروسی ادامه داد: برخی مواقع چنان درباره یارانه صحبت می شود که تصور می رود به سمتی که بخش خصوصی بناست یارانه صدقه ای بلاعوض پرداخت شود اما دولت باید برنامه جامعی در اینباره به تولید کننده ارائه دهد و براساس امتیاز بندی به این بخش یارانه حمایتی ارائه شود.

این عضو کمیسیون صنایع با تاکید براینکه سوال مجلس از بخش های مختلف تولید حکایت از آن دارد که یارانه ای به این بخش ها پرداخت نشده است، تصریح کرد: دولت باید به صورت کامل جدول و سهم یارانه پرداختی به تولید را منتشر و اعلام کند.

وی با بیان اینکه یارانه حمایتی به تولید می توانداز طریق وام های ارزان قیمت پرداخت شود، تصریح کرد: همیشه پرداخت یارانه به تولید مبهم بوده و همیشه وزیر می گوید ما یارانه را پرداخت کردیم ولی در عمل ما چیزی ندیدیم.

منبع : صبحانه

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده