ازدواج با زن شوهردار

یک نت ـ اگر مردی نادانسته با زنی شوهردار ازدواج کند، ولی دخولی صورت نگیرد. آیا پس از طلاق زن از شوهر اول، مرد دوم می‌تواند آن زن را عقد کند؟
زن شوهردار

یک نت ـ اگر مردی نادانسته با زنی شوهردار ازدواج کند، ولی دخولی صورت نگیرد. آیا پس از طلاق زن از شوهر اول، مرد دوم می‌تواند آن زن را عقد کند؟

سلام، زنی که شوهر داشته است و به مرد دیگری می‌گوید من شوهر ندارم و به عقد آن مرد در می‌آید، اما دخول صورت نمی‌گیرد. در حالی‌که مرد دوم چیزی از این ماجرا نمی‌دانسته است. اکنون آن زن از شوهر اول خود طلاق گرفته است. آیا مرد دوم می‌تواند آن زن را عقد کند؟ یا آیا آن زن به مرد دوم حرام دائمی شده است؟

 مراجع عظام تقلید درباره‌ی ازدواج با زن شوهردار می‌گویند:

اگر مرد بداند که زن شوهر دارد و ازدواج با او حرام است، در عین حال با او ازدواج (موقت یا دائم) نماید، عقد وی باطل بوده و باید از او جدا شود و بعداً (بعد از اینکه زن از شوهر اول طلاق گرفت) هم نمى‌تواند او را براى خود عقد کند، هر چند با زن همبستری نکرده باشد.[1]

ولی اگر نداند که آن زن شوهر دارد و با وی ازدواج نماید، هر چند عقدش باطل است، اما چنانچه با زن همبستری نداشته و دخول صورت نگرفته باشد، موجب حرمت ابدى نمى‌شود و بعد از طلاق یا فوت شوهر اول می‌تواند با آن زن ازدواج نماید.[2] ولی اگر دخول صورت گرفته باشد، نسبت به هم حرام ابدی می‌شوند. [3]

خاطر نشان می‌شود ازدواج با زنی که در عده‌ی طلاق رجعی است، نیز حکم ازدواج با زن شوهردار را دارد. [4]
 
[1]. آیت الله مکارم: (بنابر احتیاط واجب).
[2]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌2، ص 471 - 472‌، م 2402، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
[3]. آیات عظام اراکی و سیستانی: (بنابر احتیاط واجب).
[4]. ر.ک: امام خمینى، سید روح اللّٰه، تحریر الوسیله، مترجم: اسلامى، على، ج‌3، ص 505، م 8، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ 21، 1425 ه‍ ق.

منبع : اسلام كوئست

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده