راهکارهای مقابله با افسردگی

یک نت ـ راه مقابله با افسردگی و سردرگمی
راهکارهای مقابله با افسردگی

مدتی است دچار کسالت و افسردگی شده‌ام و انگیزه‌ای برای انجام هیچ کاری ندارم، آرامش روحی ندارم؛ مدام نگرانم؛ برای رها شدن از این حالت و رسیدن به آرامش روحی و کم کردن افسردگی و سردرگمی چه کار کنم؟

پاسخ سوال:
با سلام، ابتدا از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب کرده‌اید، تشکر می‌کنم.

یادآوری این نکته ضروری است؛ که همه ما گاهی برای خودمان پیش آمده که حس ناراحتی، غمگینی و کسالت روحی را تجربه کرده باشیم. شاید بتوان گفت؛ یکی از رموز پنهان در نظام آفرینش جهت بهره مند شدن بیشتر از لحظات زندگی، همین تجارب ناخوشایند و کسالتهای روحی است.

همچنانکه بیماری، یک امر ناخوشایند است، ولی برای پی بردن به ارزش سلامتی و بهره بردن از تندرستی و تشکر از پروردگار، تذکر بسیار با اهمیتی است؛ به عبارت بهتر برای پی بردن و رسیدن به ارزش هر چیزی، مبتلا شدن به فقدان آن، بهترین هشدار و مناسب‌ترین راه برای بیداری انسان‌هاست.

مشکل اساسی همه پریشانی‌هایی که بر زندگی شما سایه انداخته و همه چیز را به صورت تیر و تار و سیاه می‌بینید، نگرش منفی شما به زندگی، محیط اطراف و از همه مهم‌تر به «خود» است.

از شما سوال می‌کنم؛ چرا خود را در بن بست نگرشهای منفی قرار داده‌اید و آیه یأس می‌خوانید؟ چرا دنیا و زندگی در آن را برای خود زندان می‌دانید؟ این بن‌بست‌ها، ناامیدی‌ها، خستگی‌های روحی و بالاخره افسردگی‌ها، ناشی از همین منفی بافی‌هایی است که چه بسا از دوران نوجوانی، آن هم به صورت ناخودآگاه به دام آن گرفتار شده‌اید.

به هرحال برای رفع مشکل، به شما راهکارهایی ارائه می‌کنیم که امیدواریم در بکارگیری آنها، همّت و تلاش جدّی داشته باشید؛

1. از تنهایی بپرهیزید.(البته از تنهایی که موجب این گونه افکار و نگرشهای منفی می‌شود، خودداری کنید.)

2. با افکار و نگرشهای منفی خود مقابله کنید؛ بنابراین هرگاه با این افکار و نگرشها مواجه شده‌اید، به هر صورت ممکن، خود را از این گونه افکار منفی نجات دهید؛ به عنوان مثال؛ خود را به حدی مشغول کنید تا وقت فکر کردن به این گون افکار را نداشته باشید. مانند؛ مطالعه، گشت و گذار، بازی، تفریح، صحبت کردن با دوست یا کسی و... به طوری خود را مشغول کنید تا ذهن شما جولانگاه این گونه افکار قرار نگیرد.

3. خود را برای مدتی سختی کشیدن آماده کنید.

4. در نشستهای دوستانه و فامیلی و سفرهای جمعی و کلاسهای مختلف بیشتر شرکت کنید.

5. ارتباط عاشقانه قلبی با خدا و اهل بیت(علیهم‌السلام) برقرار کنید.

6. همانطور که برخی از دوستان هم اشاره کرده‌اند، به مسائل معنوی به خصوص نماز اول وقت، اهمیت بیشتری بدهید.

7. با افراد شاداب، اجتماعی، فعال و متدین و در عین حال مثبت گرا، بیشتر معاشرت داشته باشید.

8. فعالیتهای ورزشی را جزو ضروری‌ترین فعالیتهای روزانه خود قرار دهید.

9. سعی کنید مهارتهای زندگی خود را با مطالعه، کسب تجربه، مشاوره از افراد مطلع و با تجربه، گرفتن بعضی از مسئولیتها در خانه(مثلا مسئولیت خرید برای خانه و ...) افزایش دهید.

10. حتما به تغذیه خود، به ویژه صبحانه بیشتر اهمیت بدهید و هیچ‌گاه بدون صبحانه خوردن، مشغول فعالیتی نشوید. در ضمن كمبود فولات و ويتامين B1 و يا مصرف زياد مواد قندى و كافئين دار در افسردگی تاثیرگذار است.

البته حتما به این نکته توجّه داشته باشيد كه بهبودى حالت افسردگی شما، نیازمند زمان و کاملا تدريجى خواهد بود، پس انتظار معجزه نداشته باشيد.

با آرزوی موفقیت

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده