دولت متقاضیان سبد کالا را غافلگیر کرد!

یک نت ـ www.yaranehkala.ir دولت متقاضیان سبد کالا را غافلگیر کرد!
دولت متقاضیان سبد کالا را غافلگیر کرد!

www.yaranehkala.ir درگاه اینترنتی توزيع سبد كالا ,

5000499 سامانه پيامك متقاضیان سبد کالایی,

 دولت متقاضیان سبد کالا را غافلگیر کرد!

در حالی که قرار است از یکشنبه 13 بهمن ماه توزیع سبد کالایی آغاز شود که وزارت صنعت و تجارت به طور ناگهانی یکی از شروط سرپرستان خانوار مشمول دریافت این سبد را درآمد ماهانه زیر 500 هزار تومان اعلام کرده و این در حالی است که تا دیروز چنین شرطی برای سرپرستان خانوار گذاشته نشده بود. این درحالی است که ارائه سبد کالایی پیش زمینه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعیه توزیع سبد رایگان کالا مشمولان دریافت سبد کالایی سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی، ‌سرپرستان خانوارهای مستمری بگیران تامین اجتماعی با حقوق مستمری زیر 500 هزار تومان، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کارو تامین اجتماعی با حقوق کمتر از 500 هزار تومان، سرپرستان خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی و سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران و دانشجویان متاهل هستند.

بر این اساس مقام یک آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار ایسنا اعلام کرد که بر اساس شرط جدید دولت مبنی بر ارائه سبد کالایی به حقوق‌بگیران کمتر از 500هزار تومانی، سبد کالایی بین 9 تا 10 میلیون سرپرست خانوار توزیع می شود.

از سوی دیگر قرار بود آمار طلاب، خبرنگاران، دانشجویان متاهل و مستمری بگیران تامین اجتماعی و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی از طریق وزارتخانه‌های مربوطه اعلام شود که محقق نشدن این کار تاکنون می‌تواند بیانگر ضعف در سیستم آماری باشد.

پیش از این دولت شرط "حقوق مستمری و حقوق کمتر از 500 هزار تومان" را برای جامعه هدف تعریف نکرده بود که با ایجاد چنین بندی بیش از چهار میلیون نفر از جامعه هدف، از دریافت سبد کالایی خارج می‌شوند.

براین اساس می توان تضادی در مصوبات دولتی مشاهده کرد که درست دو روز قبل از توزیع سبد کالایی ضمن اطلاعیه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شرط جدیدی مبنی بر دریافتی کمتر از 500 هزار تومان برای دریافت سبد کالایی لحاظ می شود.

از سوی دیگر به دلیل ضعف در پایه آماری کشور مواردی نظیر کارگران فصلی، رانندگان تاکسی ، کشاورزان و مشاغلی از این قبیل که به هیچ سازمان و ارگانی سازمان وصل نبوده و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند در چنین آماری لحاظ نمی‌شوند زیرا آمار دقیقی از تعداد افراد شاغل در این حوزه‌ها در اختیار دولت نیست.

همچنین نکته قابل توجه این است که شرط حقوق کمتر از 500هزار تومان صرفا برای سرپرستان خانوارهای مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی و سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی لحاظ شده است و کارکنان شاغل و بازنشسته دولت شامل چنین شرطی نیستند.

بازتاب توزیع سبد رایگان کالا درمیان مخاطبان ایسنا واکنش هایی را در بر داشته که عمده انتقادها متوجه نحوه توزیع سبد کالا و برنج هندی بوده است. در بسیاری از نظرات مطرح شده عنوان شده است افرادی که نه بیمه هستند و نه حقوق بگیر از دریافت سبد رایگان کالا محروم شده‌اند و عده‌ای نیز این نظر را داده‌اند که کارمند دولت هستند ولی سبد کالایی به آن ها تعلق نمی گیرد.

برخی از مخاطبان نیز مطرح کرده اند که حداقل حقوق و مزایا 630 هزار تومان است. حال دولت از کجا می خواهد کسی را پیدا کند که کمتر از 500 هزار تومان حقوق بگیرد.

برخی دیگر از مخاطبان نیز اعلام کرده‌اند که به مشاغلی نظیر کارگری، برق کشی ساختمان، راننده تاکسی و امثال آن مشغول به کار هستند اما سبد کالایی به آن ها تعلق نمی گیرد.

برخی نیز این سوال را مطرح کرده اند که آیا از عدلت به دور نیست که برای ستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی شرط حقوق کمتر از پنج میلیون تومان لحاظ شود؟

به گزارش ایسنا، سبد کالایی مرحله اول شامل 10 کیلوگرم برنج، چهار کیلوگرم مرغ، دو بطری روغن مایع‌، دو بسته پنیر بسته بندی شده، یک شانه تخم مرغ یا 24 عدد بسته بندی شده است که از یکشنبه سیزدهم بهمن ماه 1392 طی 15 روز به تدریج به صورت رایگان از مراکز توزیع ارائه می‌شود.

مراکز توزیع عبارتند از فروشگاه‌های امکان (کارگران)، اسکاد (کارکنان دولت)، اتکا (نیروهای مسلح)، رفاه (کمیته امد اد بهزیستی)، سپه عموم مردم، شهروند عموم مردم، اتحادیه فرهنگیان (فرهنگیان و عموم مردم).

دریافت سبد کالا منوط به ارائه کارت ملی و کارت بانکی سرپرست خانوار که وجه یارانه به آن واریز می شود به مراکز توزیع است و آن دسته از افرادی که دارای کارت بانکی نیستند می توانند با مراجعه به بانکی که حساب یارانه دارند درخواست صدور کارت بانکی کنند.

سرپرستان خانوار نیروهای مسلح برای دریافت سبد کالایی از حکمت کارت استفاده کنند.

متقاضیان سبد کالایی می توانند از طریق ارسال کد ملی از طریق پیامک به شماره 5000499 و مراجعه به درگاه اینترنتی www.yaranehkala.ir از امروز از تخصیص سبد کالا مطمئن شوند.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده