كي روش اگر راست ميگويد خودش را در برزيل ثابت كند

یک نت ـ جیمز مونتاگ نویسنده سایت دیلی تلگراف انگلیس در گزارشی به سرمربی تیم ملی ایران و وضعیت شاگردانش اشاره کرده است
كي روش اگر راست ميگويد خودش را در برزيل ثابت كن

جیمز مونتاگ نویسنده سایت دیلی تلگراف انگلیس در گزارشی به سرمربی تیم ملی ایران و وضعیت شاگردانش اشاره کرده است

 پروسه رسیدن به جام جهانی در قاره آسیا همیشه طولانی بوده. این بار هم آخرین بازی ایران در مرحله انتخابی حام جهانی حاشیه های زیادی داشت. حاشیه های بازی ایران و کره از زمانی شروع شد که کره ای ها نسبت به شرایط تمرینشان در ایران برای بازی رفت اعتراض کردند و در عوض، کارلوس کی روش سرمربی ایران عکس چوی کانگ هی سرمربی تیم ملی کره را به لباسش زد و گفت که تمام تلاشش را برای شکست دادن کره ای ها انجام می دهد

پیروزی 0-1 ایران مقابل میزبان برای صعود هر دو تیم کافی بود. در شرایطی که بازیکنان ایران در زمین مشغول جشن پیروزی بودند، کی روش به سمت نیمکت کره رفت و با دستش حرکاتی انجام داد. قبل از اینکه کار به جاهای باریکتر کشیده شود، کی روش را از سمت کره ای ها دور کردند. از این حادثه می توان تعابیر مختلفی انجام داد. اینکه کی روش اینگونه از زیر فشار سختی های دوران مربیگری اش در طول 10 سال گذشته خارج شده است

سرمربیگری ایران فرصتی به کی روش داد تا اعتبارش را دوباره بازیابد. او که دستیار مورد علاقه فرگوسن در منچستر یونایتد بود، به رئال مادرید رفت تا سرمربی کهکشانی ها شود.

کی روش به عنوان یک شخصیت متفکر اما آتشین مزاج دیده می شد که می تواند با بازیکنان بزرگ در سانتیاگو برنابئو کار کند. او نزدیک به یکسال در مادرید کار کرد و نهایتا اخراج شد.

کی روش سالها بعد از کار در رئال، سرمربی تیم ملی پرتغال شد و توانست این تیم را به جام جهانی 2010 برساند اما او پستش در این تیم را هم از دست داد. بیشتر از آنکه مسائل فنی در این موضوع دخیل باشد، برخورد او با ماموران دوپینگ که به اردوی تیم ملی پرتغال رفته بودند، باعث جدایی او از پرتغال شد. گفته می شد او از عبارات غیرقابل انتشاری در مورد رئیس سازمان مبارزه با دوپینگ پرتغال استفاده کرده است. کی روش جدا از اخراج از تیم ملی پرتغال، 6 ماه محروم شد هر چند که نهایتا این حکم از بین رفت تا او سرنوشتش را در ایران پیگیری کند.

از خیلی جهات کار در ایران سختی های خاص خودش را داشت. ایرانی ها به طرز عجیبی دیوانه فوتبال هستند و انتظار زیادی از تیم ملی کشورشان دارند. نزدیک به صد هزار نفر به استادیوم بزرگ آزادی می روند و ایران بیشترین تعداد تماشاچی را در مرحله انتخابی جام جهانی داشت.

مسائل سیاسی هم که جای خودش را دارد. از بازی ایران مقابل امریکا در جام جهانی 98 فرانسه گرفته تا تلاشهایی که برای کنار گذاشتن تیم ملی فوتبال این کشور از جام جهانی 2006 آلمان صورت گرفت و به نتیجه نرسید. اتفاقات بازی ایران مقابل کره در مرحله انتخابی جام جهانی 2010 را هم که دیگر همه می دانند.

چیزی که هیچ کسی در موردش شک ندارد، وجود بازیکنان مستعد در تیم ایران است. کی روش باید تیمی را می ساخت که جایگزین نسل طلایی فوتبال این کشور شود. نسلی که تقریبا تمام بازیکنانش بازنشسته شده اند. بازیکنانی نظیر علی کریمی و علی دایی جایشان را به یکسری بازیکنان تقریبا بی تجربه داده بودند که به قول کی روش باید از مسیر جهنم برای رسیدن به جام جهانی عبور می کردند.

رضا قوچان نژاد یکی از بهترین کشف های کی روش بود که کمک زیادی به صعود ایران کرد. از نسل قبلی تنها می توان به جواد نکونام کاپیتان تیم ملی اشاره کرد.

ایران تا امروز نتوانسته از گروهش در جام جهانی صعود کند اما حالا شاگردان کی روش امیدوارند با گرفتن نتیجه جلوی بوسنی و نیجریه، به همراه آرژانتین راهی مرحله بعدی شوند.

کی روش در مصاحبه ای گفته:" بدون آمادگی مناسب نباید انتظار صعود به مرحله بعدی را داشت. با یک برنامه آماده سازی مناسب می توان کیفیت بازیکنانمان را بالا برد و این تنها راهی است که می توانیم به تیممان پرستیژ دهیم"

کی روش هنوز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. کشورهای بزرگ حاضر به برگزاری بازی دوستانه با ایران نیستند و عده ای مخالف استفاده کی روش از بازیکنان به اصطلاح دورگه و مهاجر هستند. او می گوید:" در کشوری مثل ایران، انجام اصلاحات و تغییر عادات کار راحتی نیست اما وظیفه من خوشحال کردن ایرانی هاست. جام جهانی برزیل جام جهانی ماست و باید به دنیا نشان دهیم که ایران یک کشور فوتبالی است"

برزیل فرصت خوبی برای کی روش هم هست تا توانایی های خودش را نشان دهد. او هیچ وقت فرصت بهتری پیدا نخواهد کرد

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده