نماز خواندن در كليسا

یک نت ـ آیا می شود به کلیسا رفت و در آن جا نماز خواند و یا با خدا مناجات کرد؟
نماز خواندن در كليسا

حكم نماز خواندن در كليسا

آیا می شود به کلیسا رفت و در آن جا نماز خواند و یا با خدا مناجات کرد؟

وقتی که دوستان مسیحی از شما می خواهند که با آنها به کلیسا بروید، آیا می شود به کلیسا رفت و در آن جا نماز خواند و یا با خدا مناجات کرد؟ من در کتاب های اسلامی خوانده‌ام که وقتی دوستان حضرت سلیمان (ع) از او دعوت می کردند، ایشان به کلیسا می رفت و در آن جا نماز می خواند و دعا می کرد.

صرف ورود به کلیسا اشکالی ندارد، مگر این که فرد مسلمانی که در آن جا حضور پیدا کرده به گونه ای متشخص باشد که صرف ورود او موجبات رونق کلیسا را فراهم کند، یا فرد مسلمان از نظر آگاهی و تاثیر پذیری بگونه ای باشد که حضورش در کلیسا، تزلزل اعتقادی اش را موجب گردد و به انحراف عقیدتی – فکری اش، منجر شود، که در این موارد و عناوین ثانویه، عقل و شرع حکم می کنند که مسلمان نباید کاری کند که مسجد از رونق بیافتد و زمینه های رونق کلیسا فراهم گردد و همچنین مسلمان باید از هرگونه ضرر و خطر احتمالی اجتناب داشته و از رفت و آمد به این مکان ها پرهیز نماید. همچنان که از رفتن به رستوران هایی که احتمالاً غذای آلوده و غیر بهداشتی دارند خودداری می نماید.

پس:

1. اگر کلیسایی متروکه بوده و تحت اشراف و نظارت مبلغان مسیحی و مورد استفاده مسیحیان نیست (تا خطر آسیب پذیری اعتقادی در بین باشد) می توانید از آن محل به عنوان «مکان نماز و دعا» استفاده نمایید. البته به شرط آن که نجاستی نداشته باشد که به محل سجده و بدن و لباس نماز گزار سرایت نماید و البته مستحب است که محل سجده و نمازتان را قبلاً آب بپاشید و پس از خشک شدن، در آن نماز بخوانید.[1]

2. محل عبادت مسلمانان «مسجد» است و جایز نیست که مسلمانان با گرایش به مکان های عبادی سایر ادیان، مسجد را خلوت نمایند.

3. رفت و آمد به کلیسا و ارتباط با تبلیغات مذهبی یهود و مسیحیت فقط برای کسانی جایز است که در سطح بالایی از معلومات مذهبی بوده و اعتقاد راسخی به اعتقادات اسلامی داشته باشند، به طوری که تحت تأثیر عقاید غیر مسلمانان قرار نگیرند.

4. آئین مسیحیت سال ها بعد از حضرت سلیمان پدید آمد و با این حساب آیا امکان دارد که حضرت سلیمان (ع) در کلیسا نماز خوانده باشد؟

[1] اللمعة الدمشقیة، کتاب الصلوة، مکان المصلی.

----------------------------------

ترجمه پرسش در سایر زبانها

: هل یجوز الدخول للکنیسة و التعبد فیها و لو بالعبادات الاسلامیة؟

: Kilsədə namaz qılıb, Allaha ibadət etmək olarmı?

: Can a Muslim go in a church and offer prayers there?

: Peut-on aller à l’église, accomplir la prière et invoquer Dieu ?

: Bolehkah seorang Muslim mendatangi gereja dan melakukan salat atau bermunajat dengan-Nya di tempat itu?

: Kiliseye gidip namaz kılınabilir mi? Veya orada Allah’la münacaat edilebilir mi?

: کیا کلیسا میں جاکر وهاں پر نماز پڑھی جاسکتی هے یا وهاں پر خداوند متعال سے راز ونیاز اور مناجات کیا جاسکتا هے؟

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده