عامل ايجاد سرطان معده خيارشور و ترشي

یک نت ـ خيارشور و ترشي، عامل ايجاد سرطان معده
 خيارشور و ترشي، عامل ايجاد سرطان معده

براي پيشگيري از سرطان‌هاي دستگاه گوارش بايد از خوردن غذاي سوخته، خيارشور و ترشي‌هايي كه در سركه خوابانده مي‌شود، خودداري كرد.

“اكرم پورشمس” فوق تخصص گوارش به دلايل ايجاد سرطان دستگاه گوارش اشاره كرد و گفت: سرطان دستگاه گوارش بيشتر از آنكه زمينه ژنتيك داشته باشد به عوامل محيطي مانند آلودگي هوا و آب و غذا وابسته است.

وي ادامه داد: امروزه استفاده از مواد شيميايي، جزئي از زندگي ما شده است و از طرفي كودهاي شيميايي در توليدات كشاورزي در همه جاي دنيا از جمله كشور ما بي‌رويه مصرف مي‌شود كه زمينه‌ساز ايجاد سرطان‌هاي مختلف است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: 50 سال پيش چيزي به اسم غذاي آماده و فرآوري شده وجود نداشت، ولي اكنون اكثر مواد غذايي آماده حاوي مواد نگهدارنده است كه سوسيس، كالباس، سالاد الويه و ساير مواد غذايي از جنس مواد گوشتي براي پيشگيري از كپك زدن بيشتر حاوي مواد نگهدارنده مانند نيترات هستند.

عضو مركز تحقيقات گوارش و كبد علوم پزشكي تهران به اين نكته اشاره كرد كه مادربزرگ‌هاي ما براي شست‌وشوي ظرف‌ها از خاك سنگ استفاده مي‌كردند، ولي اكنون مواد شيميايي جايگزين آن شده كه در صورت آبكشي نشدن درست ظرف و باقيماندن مواد شيميايي روي ظرف، زمينه ايجاد سرطان به وجود مي‌آيد.

پورشمس استفاده از اسپري‌هاي خوش‌بو‌كننده‌هاي هوا را در محيط‌هاي خانه و كار يكي ديگر از مشكلات دانست و گفت: مي‌توان از گل‌هاي تازه خوش‌بو مانند گل مريم به جاي اين مواد استفاده كرد.

اين فوق تخصص گوارش و كبد با تأكيد بر اينكه مصرف بي‌رويه لوازم آرايشي از جمله رژ لب نيز به دليل وجود سرب در اين مواد به ايجاد سرطان كمك مي‌كند، گفت: افرادي كه به طور مداوم از لوازم آرايشي استفاده مي‌كنند به مرور زمان بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان گوارش قرار دارند.

وي توصيه كرد: تا هنگام پخت كباب، گوشت و گوجه فرنگي از خوردن قسمت‌هاي سوخته خودداري شود چرا كه قسمت‌هاي سوخته حاوي مقدار زيادي پلي‌اميد و هيدروكربن است كه ماده سرطان‌زاي قوي محسوب مي‌شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران همچنين چاقي را يكي ديگر از عوامل دخيل در ايجاد سرطان دانست و گفت: افراد چاق بيشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ، سينه، رحم و تخمدان قرار دارند.

پورشمس تصريح كرد: استفاده از ترشي و شور جزو فرهنگ ماست،در صورتي كه مصرف بيش از حد نمك و موادي مانند خيارشور يا در سركه خواباندن مواد غذايي، عاملي براي افزايش سرطان معده است ولي در عين حال فعاليت‌هاي فيزيكي مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهد.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده