خانواده شوهرم بسيار شيك پوش و با كلاس هستن

یک نت ـ با خانواده شوهري كه به فكر تيپ و خريد وسايل گران قيمت و لباسهاي شيك هستند و مدام در مهماني هاي خود به فكر قيافه و كلاس گذاشتن و ... هستند، چگونه بايد برخورد كرد؟ آيا عروس بايد به رنگ ايشان در آيد؟
خانواده شوهرم بسيار شيك پوش و با كلاس هستن

با خانواده شوهري كه به فكر تيپ و خريد وسايل گران قيمت و لباسهاي شيك هستند و مدام در مهماني هاي خود به فكر قيافه و كلاس گذاشتن و ... هستند، چگونه بايد برخورد كرد؟ آيا عروس بايد به رنگ ايشان در آيد؟( چون اگر عروس خانواده به شكل ايشان در نيايد از نظر ايشان به چشم نمي آيد و در ديده ها حقير است)

دانشجوی گرامی؛ متن ارسالی فعلی شما و سؤالات زیادی را که در سابقه تماس جنابعالی با مشاوران این مرکز وجود دارد مطالعه کرده و تا حد زیادی به این نکته که ارزشهای مورد اعتقاد شما با خانواده و فامیل شوهرتان متفاوت است، پی بردیم.

در پاسخ به سؤال فعلی جنابعالی:(1. چگونه بايد با افرادی که به دنبال چشم و همچشمی هستند، برخورد کرد؟ 2. آيا بايد به رنگ ايشان درآمد؟) شما را به نکاتی آگاهی می¬دهیم که خود در این زمینه تصمیم مناسب را بگیرید.

در واقع با مطالعه این بخش از پاسخ علاوه بر شناخت علل بروز چشم و همچشمی و راه علاج ان در این گونه افراد به این نکته نیز خواهید رسید که در پی¬ همرنگی با این افراد از ترس به چشم نیامدن نزد آنان ممکن است چه چیزهایی را از دست دهید.

ابتدا شایسته است به عوامل ایجاد چشم و همچشمی اشاره¬ نماییم تا به تبع آن راه درمان خود را بنمایاند. برخی از این دلایل عبارتند از:

1- تكبر: افراد متکبّر دائماً مي¬كوشند تا به هر شكلي شده برتري خويش را بر دیگران نشان داده و خود را فراتر، بزرگ¬تر و برتر از ديگران بنمايانند. اين افراد چيزهايي را كه در خود مي¬يابند به رخ ديگري کشیده و در اموري كه احساس مي¬كنند از برتري برخوردار نيستند تظاهر به دارايي آن مي نمايند. از اين رو مسئله چشم و هم چشمي به عنوان تظاهر براي برتري جويي مطرح مي شود و شخص مي كوشد تا با تظاهر برتري خود را نشان دهد.

2- تكاثرطلبي: تفاخر از ديگر علل بيماري و نابهنجاري چشم و هم¬چشمي است؛ زيرا شخص با اين شيوه مي¬كوشد تا اموري را گرد آورد كه بتواند به رخ ديگري بكشد و خود را در حد و اندازه طرف مقابل و يا فراتر از آن بنماياند.

3- حسادت¬هاي فردي: افراد حسود به نوعي در پي همانندسازي با ديگران هستند و تمايلي نسبت به تمايز با اطرافيان خود نداشته و مي¬خواهند چيزي جداي آنچه مورد تأييد ديگران است، نباشند.

4- كمبود اعتماد به نفس: روان شناسان اجتماعي، كمبود اعتماد به نفس را يكي دیگر از فاكتورهايي می¬دانند كه مي تواند در افزايش چشم هم چشمي افراد تأثير به سزايي داشته باشد. واضح است براي رهايي از اين مشكل باید از همان روش¬هايي استفاده كرد كه در از ميان بردن تكبر، حسادت، تظاهر، تكاثر و ديگر رذايل اخلاقي استفاده مي-شود. از اين رو تغيير بينش و نگرش چنین افرادی همراه با تغيير الگوهاي رفتاري آنان، از مهم¬ترين عوامل بازسازي و جلوگيري از رواج پديده چشم و هم چشمي در آنان می¬باشد.

 اگر به نیکی بنگرید همه جامعه شناسان، روانشناسان و مشاوران خانواده همواره از اهميت آرامش در محيط خانوادگي صحبت مي¬كنند و تمام تلاش خود را به كار مي¬گيرند تا راهكارهاي ايجاد و حفظ آرامش در محيط خانوادگي را آموزش دهند. آن وقت آیا منطقی است كه تنها به خاطر تقليد از افرادی که ارزشهایشان با شما متفاوت است اين آرامش را از زندگی خود و همسرتان دريغ نمایید؟

توصیه می¬گردد:

1. این مسأله را با همسر خود در میان گذارده و با همفکری همدیگر راهکاری را در پیش بگیرید که سبک زندگی افرادی که ارزشها و اصولشان در زندگی با شما متفاوت است بر زندگی نوبنیاد شما تأثیر نگذارد. به عنوان مثال می¬توانید محل زندگی خود را کمی دورتر از آنان انتخاب نمده و عملاً طوری شرایط را مهیّا نمایید که رفت و آمد کمتری (البتّه کاری کنید که حد واجب صله رحم رعایت گردد) با آنها داشته باشید.

2. به جهت آنکه روحیه و اخلاق چنین افرادی به طور غیرمستقیم هم که شده بر شما تأثیر نگذارد در مقابل با افرادی که به ارزشهای مورد اعتقاد شما در زندگی پایبندند، معاشرت داشته باشید.

3. سعی کنید در میهمانی¬های مشترک از افراد موفّقی که مادیّات را عامل برتری و بزرگی خود بر دیگران نمی¬دانند نیز دعوت نموده و در واقع کاری نمایید که این الگوها در معرض دید کسانی باشند که دچار چشم و همچشمی هستند. نکته دیگر آن است که شایسته نیست برای به دست آوردن احترام چنین افرادی با انها همرنگ شده و از کارهای آنان تقلید نمایید، راهکاری که می¬توانید در پیش بگیرید این است که خود را در موقعيت¬هايي قرار دهيد که احترامي را که سزاوار آن هستيد از راه¬های مختلف، به دست آوريد.

برخی از مهمترین عوامل در اين زمينه عبارتند از: 1- احترام گذاشتن به ديگران در صحبت و رفتار 2- احترام گذاشتن به خود و شخصیّت قائل شدن برای خود 3- احترام گذاشتن به بزرگترهای فامیل 4- داشتن اعتماد به نفس 5- خوب لباس پوشيدن و ظاهر نیکو داشتن 6- نیکو و مؤدبانه سخن گفتن

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده