نسبت به شوهرم دچاربدبینی شدم

یک نت ـ من نسبت به شوهرم دچاربدبینی شدم. هر کاری میکنم از این افکار بد، راحت نمی‌شوم. ضمنا شوهر خیلی خوبی دارم و من می‌خواهم کاری کنم تا شوهرم را کمتر دوست داشته باشم وخدا را در قلبم بیشتر جا دهم. با این‌کار میتوانم از این افکار غلط راحت شوم. 5 سالی است درگیر این افکار هستم.
نسبت به شوهرم دچاربدبینی شدم/اگر نسبت به همسرتان بدبين هستيد حتما اين مطلب را بخوانيد

من نسبت به شوهرم دچاربدبینی شدم. هر کاری میکنم از این افکار بد، راحت نمی‌شوم. ضمنا شوهر  خیلی خوبی دارم و من می‌خواهم کاری کنم تا شوهرم را کمتر دوست داشته باشم وخدا را در قلبم بیشتر جا دهم. با این‌کار میتوانم از این افکار غلط راحت شوم. 5 سالی است درگیر این افکار هستم.

با عرض سلام و تشکر؛

خدمت شما عرض کنم وضعیتی که شما در حال تجربه آن هستید وسواس فکری نام دارد. وسواس فکری در اشکال متفاوت و مختلفی به وجود می آید از نگرانی و فاجعه سازی نسبت به درد های سطحی بدن گرفته از احتمال سرطان زا بودن گرد و خاک هاییی که در خانه است و از احتمال نارو زدن و بی وفایی همسر. نقاط مشترک این افکار این است که همیشه همراه با اضطراب و دلشوره هستند، استدلال بردار و منطقی نیستند، ذهن و فکر را مشغول می کنند و فرد نسبت به بیمار گونه بودن نامرتبط بودن این افکار شناخت دارد، شواهد و قراین بیرونی یا مخالف این افکار است و یا بسیار ضعیف افکار را تأیید می کند و در آخر این سابقه وسواس و اضطراب در خانواده درجه یک مانند پدر و مادر، خواهر برادر و... مشهود است. برای خلاص شدن از این افکار وسواس گونه و اضطرابی راهکارهای زیر پیشنهاد می شود:

1- اگر دچار مشکلاتی مانند تپش قلب، لرزش دست، بی حالی و بی حسی عضلات بدن، اختلال خواب مانند کابوس های شبانه، تهوع صبحگاهی و سایر مسایل پزشکی هستید باید به روان پزشک مراجعه کنید.

2- ورزش و تحرکات بدنی در سطحی که تمام عضلات بدن درگیر آن شود.

3- توجه گردانی و توجه یابی به موضوعی دیگر هنگام هجوم افکار وسواس گونه نسبت به وفاداری همسرتان مثلا به محض اینکه این افکار هجوم آورد به جای مشغول شدن به این افکار به موضوعی دیگر و یا برنامه دیگر زندگی تمرکز کنید.

4- به هیچ وجه تنها نباشید و مدت تنهایی خودتان را هم با برنامه و کارها و وظایفتان پر کنید زیرا اگر ذهن را به کار نگیرید ذهن شما را به کار می گیرد.

5- تا می توانید به محرک های وسواس گونه پاسخ ندهید مثلا هنگام تأخیر همسرتان و یا هنگام افکار مذکور به هیچ وجه به ایشان زنگ نزنید و سعی کنید آرامش بگیرید و همیشه هنگام آرامش به همسرتان زنگ بزنید.

6- به دلیل این افکار وسواس گونه خودتان را سرزنش نکیند زیرا خود سرزنشی باعث کاهش اعتماد به نفس و ضعیف شدن شبکه ذهنی و شناختی در مقابل وسوسه های فکری می شود و آمار این گونه وسوسه ها در ذهن بیشتر می شود پس سعی کنید با خودتان بگویید من نقاط مثبت و خوبی های زیادی در زندگی دارم اما در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستم که در حال درمان هستم.

7- سعی کنید افکار مثبت و خوبی های همسرتان را در ذهن بیشتر تقویت کنید و در عمل سعی کنید به ایشان احترام بگذارید و به هیچ وجه افکارتان را در رفتار سرایت ندهید.

8 - اگر توانایی تغییر موقعیت فیزیکی هستید هنگام هجوم افکار اضطرابی و نگران کننده موقعیت مکانی خود را تغییر می دهید مثلا به آشپزخانه می روید و اقدام به یک کاری می کنید و یا با هدف بی توجهی به این افکار با کسی مشغول صحبت و گفت و گو می شوید.

9- شمارش معکوس یکی از تکنیک هایی است که به منظور بی اهمیت شدن و پاسخ ندادن به افکار وسواس گونه انجام می شود هنگام ورود این افکار شما می توانید از یک عدد چهار رقمی سه تا سه تا شروع کنید به شمردن تا یک.

10 - سعی کنید در مواقعی که آرام هستید با اختیار و اراده این افکار اتوماتیک و غیر ارادی را وارد ذهنتان کنید و به آن بخندید و آن را مسخره کنید این کار باعث می شود اثر این افکار در زمان واقعی زندگی کمتر باشد.

سعی کنید با دقت با توجه به راهکارهای داده شده در آخر شب گزارشی از وضعیت روزانه خودتان را بنویسید و حال خودتان را از نظر آرامش فکری همراه با درجه آن ثبت کنید.

 

منبع:soalcity.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده