در کافی شاپ خواستگاری نکنید

خواستگاری, خواستگاری کردن, خواستگاری منطقی, مراسم خواستگاری, سوالات خواستگاری, مهم ترین سوالات خواستگاری, جلسه خواستگاري, جلسات خواستگاری, مشاوره خواستگاری, خواستگاری و ازدواج
کافی شاپ

یک نت ـ آیا برای 50سال زندگی مشترك نمی خواهید 50ساعت وقت بگذارید، فكر كنید، مطالعه كنید یا به سخنرانی بزرگان در این زمینه گوش دهید؟

دختر و پسری كه در آستانه ازدواج قرار می گیرند، بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند به كسب مهارت های گفت وگو برای شناخت خود و راه های كاربردی برای شناخت طرف مقابل؛ به معیارهای عینی و واقعی. ما در این فرصت كوتاه به مجموعه مهارت هایی اشاره خواهیم كرد كه برای برگزاری جلسات خواستگاری مهم به نظر می رسند.

یاد بگیریم

تصمیم به ازدواج گرفته اید؟ پیشنهاد ما این است كه شروع كنید به مطالعه و تحقیق. پسر و دختر جوانی كه ازدواج را در اولویت زندگی شان قرار داده اند، بهتر است چند كتاب درباره شخصیت زن یا مرد مطالعه كرده و به شناختی كه از طریق خواهر و مادر یا پدر و برادرش كسب كرده اكتفا نكند. خواندن كتاب، مشاوره، شنیدن سخنرانی و شركت در كارگاههای آموزشی میتواند افراد را چه دختر و چه پسر در شناخت جنس مخالف كمك كند. علامه جعفری می فرماید: آیا برای 50سال زندگی مشترك نمی خواهید 50ساعت وقت بگذارید، فكر كنید، مطالعه كنید یا به سخنرانی بزرگان در این زمینه گوش دهید؟

چقدر خودت را می شناسی؟

به دنبال نیمه گمشده ات هستی؟ كسی كه مكمل باشد؟ عالی است! اما چطور می خواهی نیمه گمشده كسی را پیدا كنی كه هنوز خودش پیدا نشده! چقدر خودت را می شناسی و پیدا كرده ای؟ تا خودت را از هر نظر خوب و كامل نشناسی و خواسته هایت را دقیق و روشن ندانی و از اولویت های خودت خبر نداشته باشی نمی توانی انتخابی مطمئن داشته باشی. قبل از اینكه بخواهی سؤالات را در جلسه خواستگاری از طرف مقابل بپرسی بهتر است اساسی ترین هایش را از خودت بپرسی.

كجا برگزار كنیم؟

خواستگاری با چت، خواستگاری در محل كار یا تحصیل، خواستگاری در خانه معرف و همسایه و فامیل، خواستگاری در پارك و كافی شاپ و... هیچ كدام به اندازه خواستگاری در منزل دختر خانم، پسندیده و مورد قبول نیست. هر كدام از موارد گفته شده موانعی جهت شناخت دقیق تر ایجاد می كند. محل زندگی ما، نشان دهنده فرهنگ و سلایق، نظرات و روحیات ماست. حضور اعضای خانواده به معنای حمایت همه جانبه آنها از فرزند است و دوطرف را برای انتخاب دقیق تر و عقلانی تر مصمم می كند.

 

اسرار خانوادگی را برملا كنیم؟

در جلسات اول خواستگاری نیازی نیست از اسراری صحبت كنید كه هیچ كسی به جز خانواده شما از آن باخبر نیست. اما اگر موردی وجود دارد كه همه به جز خواستگار از آن خبر دارند آن را عنوان كنید؛ مثلا همه فامیل می دانند كه شما یكبار با ازدواجی ناموفق روبه رو بوده اید.

این نكته بهتر است قبل از پیشرفت خواستگاری به طرف مقابل گفته شود. اسرار مهمی كه تنها خانواده شما از آن مطلعند اما نیاز هست كه همسر آینده شما هم پیش از تصمیم گیری از آن با خبر شود را در جلسات بعدی خواستگاری عنوان كنید.

حالا من چی بپوشم؟

جلسه اول در ذهن پسر و دختر و خانواده هایشان ماندگار می شود، پس بهتر است نهایت نظافت و پاكیزگی و مرتب بودن را داشته باشید. در عین حال لباس های خیلی خاص و پرزرق و برق كه تمركز را از طرفین می گیرد نپوشید. آقا پسر می تواند با لباسهای كمی رسمی تر به خواستگاری برود. دختر خانم بهتر است آرایش خاصی نداشته باشد.

خواستگاری و ازدواج

در جلسات اول خواستگاری نیازی نیست از اسرار زندگیتان صحبت كنید‎

 

چه كسانی حضور داشته باشند؟
جلسات اول خواستگاری را بدون خبر عمومی و تنها با حضور خانواده دختر و پسر برگزار كنید. همچنین در اسلام سفارش شده است كه بهتر است خواستگاری پنهان بماند. نیازی نیست كل محله و آپارتمان در جریان مراسم خواستگاری قرار بگیرند.

چی ببریم؟
نیازی نیست سرویس مبلمان را عوض كنید و وسایل لوكس را از در و همسایه و فامیل قرض بگیرید. تنها سعی كنید كه همه چیز منظم و مرتب و تمیز و با سلیقه چیده شده باشد تا محیطی دلپذیر فراهم آید. خریدن یك دسته گل، هم از رسومات خواستگاری محسوب می شود و هم نشان دهنده اهمیت و صمیمیت و لطفی است كه ابراز می كنید.

خدا را فراموش نكن
قبل از برگزاری جلسه خواستگاری، 2 ركعت نماز طلب خیر بخوانید و دعا كنید كه آنچه خیر و صلاح است برایتان رقم بخورد. فراموش نكنید كه در نهایت و پس از همه شناختها باید باز هم توكل كنید.

رستگاری در خواستگاری

سعی كنید خیلی خشك و مصنوعی سؤال نپرسید و لیستی از سؤالها در دست تان نباشد. به جواب هر سؤالی كه از طرف مقابل تان می گیرید خوب فكر كنید. آن جواب ها را تحلیل كنید اما یك طرفه به قاضی نروید. اگر جواب ها برای شما مبهم است و واضح نیست سؤالتان را به شكلی دیگر یا با پرسیدن سؤالهای جزئی تری مطرح كنید تا به پاسخ واضحی برسید.

از خودت بگو

پس از سؤال از چرایی انتخاب اولیه طرف مقابل، می توانید از او بخواهید كه اطلاعات كلی در مورد خودش بدهد؛« از خودتان بگویید؛ یعنی تحصیلات، شغل، روحیات و عقاید.» البته اگر گفته های او را مدیریت نكنید می تواند هر چیزی را از خودش بگوید، بی ربط و با ربط.

هدفت چیست؟

یكی از سؤالات اساسی كه در جلسه خواستگاری باید پرسیده شود و از پاسخ آن می توان به میزان هدفمندی و مسئولیت پذیری و عقاید اساسی طرف مقابل پی برد این است كه «هدف شما از ازدواج چیست؟» بعضی ها ازدواج می كنند چون باید ازدواج كنند. مادرشان آرزو دارد، نوه هایش را ببیند یا خودشان شرایط ازدواج را دارند و همه می گویند كی به ما شیرینی میدهی! هر كاری كه هدف درستی زیر بنای آن نباشد امید چندانی به سرانجام رسیدنش نیست.

انتظارت چیست؟

از انتظاراتش بپرسید. انتظارش از زندگی مشترك و از شما چیست؟ اینكه دنبال چه چیزی می گردد . در حقیقت دورنمای زندگی آینده شما خواهد بود. حتما این نكته را به یاد داشته باشید كه انتظار امروز این فرد، وظیفه فردای شما در زندگی مشترك است.

منبع:همشهری آنلاین

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

راست میگه در کافی شاپ نباید باشد باید در خونه خالی باشد